جنگ فناوری علیه خشکسالی

در سال های 2013 و 2014 میلادی، زمین گرمترین روزهای خود را تجربه کرده است. بنا به گزارشات منتشر شده، انتشار گازهای گلخانه ای و همچنین ذوب شدن یخ های قطب شمال بالاترین درصد خود را طی دو سال اخیر به ثبت رسانده اند.راه حل های متفاوتی علیه خشکسالی در کشورهای سراسر دنیا اتخاذ می شود که از میان آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:با ایجاد کانال های زیر زمینی در بطن مزارع کشاورزی می توان به تغذیه مزارع و مراتع پرداخت.یکی از مزیت های فراوان بانک های زیر زمینی عدم تبخیر و همینطور افزایش سطح آب به دلیل بارش باران است. اما ساخت بانک های آب زیر زمینی باید شرایط خاصی را دارا باشد تا بتوان علاوه بر اینکه از سدهای زیر زمینی استفاده شود، آب مازاد زیر زمین نیز در یک محفظه مستحکم جمع شود. البته بانک های آب زیر زمینی بایستی به سنسورهای پیشرفته ای وصل باشند تا در صورت هدر رفتن یا تجمع بیش از حد آب از این موضوع آگاه شد.

یکی دیگر از راه هایی که می تواند مراتع و مزارع را نجات دهد، استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین برای آبیاری مزارع است. با این روش می توان مزارع را از تشنگی و خشکسالی نجات داد.سنسورها و همینطور آلارم های هشدار بخصوصی در مناطق آبخیزی که می توانند به مناطق کم آب و بحران زده تبدیل شوند، نصب شده تا با کوچکترین تغییری در میزان آب چاه ها بتوان راهکاری را اندیشید و قبل از رسیدن خشکسالی به وقوع احتمالی آن پی برد.آب شور اقیانوس ها یا دریاها به دلیل نمک بالا برای کشاورزی، آشامیدن یا سایر موارد مناسب نیستند اما آیا زمان آن فرا نرسیده که با اتمام آب های شیرین، به فکر راه حلی برای استفاده از آبهای شور باشیم؟ در حال حاضر، منابع بسیاری از  آب شور وجود دارند که خالص و  دست نخورده به حالت خود باقی مانده اند اما با ساخت دستگاه های تصفیه آب شور می توان حتی آب دریاها یا اقیانوس ها را نیز به آب شیرین مبدل کرد.

استفاده از فناوری های نانو برای شیرین کردن آب می تواند راه حلی علیه کمبود آب و خشکسالی باشد زیرا حجم قابل توجهی از کره زمین را آب فرا گرفته اما آبی که شور است نه شیرین! در روشی جديد برای شيرين‌سازی آب، آب شور داغ را روی ورقه نازکی از غشای نانولوله‌های کربنی که دارای حفرات ريزی به نام نانو حفره هستند، قرار می دهند. اين حفره‌ها آنقدر کوچک هستند که فقط بخار ميی تواند از ميان آنها عبور کند و آب مايع، نمک‌ها و مواد معدني ديگر در پشت غشا باقي می مانند. در طرف ديگر،  غشاء محفظه‌هايی از آب سرد قرار دارد که بخار با عبور از آن دوباره به مايع تبديل مي‌شود. از آنجايی که اندازه حفرات در اين غشا بسيار کوچک است، اکثر ناخالصی‌ها جدا شده و آب شيرين بدون املاح و ناخالصی بدست می‌آيد.

از فناوری های روز کشاورزی می توان به آبیاری قطره ای یا سایر روش های جدید علیه خشکسالی اشاره کرد.دریاچه و برکه های اوکلاهاما بیش از 90 درصد آب خود را از دست داده و به سمت خشکی می روند. ایالت های مختلف امریکا هر روز با شرایط حادتری نسبت به روز قبل مواجه می شوند.سازمان ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده امریکا NOAA در خبری اعلام کرد که امریکا بی شک امسال( 2014میلادی)گرمترین سال خود در مدت بیست و پنج سال اخیر را سپری می کند.

“تام ویسلاک” وزیر کشاورزی آمریکا در دیدار با باراک اوباما رئیس جمهور این کشور بر لزوم توجه ویژه نسبت به بحران خشکسالی در این کشور تاکید کرد. وی در ادامه گزارش خود افزود، وضعیت 26 ایالت امریکا نگران کننده است به طوری که از این میان 14 ایالت با شرایط سخت تری نسبت به سایر ایالات روبرو هستند. موسسه اقیانوسی و جوی امریکا، کشورهای دیگری مانند استرالیا و آرژانتین را در رتبه های دوم و سوم خشکسالی قرار داده اند. عدم بارش باران، ایالت های امریکایی را به ایالت های کوره ای تبدیل کرده است.در چند سال اخیر، بخش های بسیاری از فلوریدا و آریزونا طعمه حریق شده و آمار آتش سوزی در این مناطق رشد چشمگیری را تجربه کرده است. بنا به گزارشات منتشر شده از سوی 425 محقق از 57 کشور دنیا، افزایش دمای هوا از بیست سال پیش آغاز شده و اکنون به شدت امروز رسیده است.مراتع و زمین های کشاورزی نیز از خشکسالی در امان نمانده اند. محصولاتی مانند کلم بروکلی، گوجه فرنگی، کاهو یا سبزیجات تازه با بیشترین درصد آسیب مواجه بوده اند./منبع