آلودگی هوا؛ از کوهستان تا شهر

امروز خبرگزاری شانا (شبکه‌ی اطلاع‌رسانی نفت و انرژی) یک گفتگوی تلفنی درباره‌ی آلودگی هوا با من داشت که بخشی از آن را در تارنمای خودشان آورده‌اند:

  عباس محمدی، در گفت وگو با خبرنگار شانا، با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از کوهستان‌های کشور با معضل آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کنند،گفت: هوا اولین عنصر زندگی و ضرورت هر موجود زنده‌ای است، این در حالی است، که در شرایط فعلی بسیاری از شهرهای بزرگ کشورمان با معضلی به نام آلودگی هوا مواجه هستند.

 وی با اشاره به تاثیر آلودگی هوا بر پوشش کوهستان‌های کشور افزود: متاسفانه آلودگی هوا باعث شده تا پوشش برفی کوهستان‌های کلان شهرها تغییر شکل دهد و لایه‌ای خاکستری رنگ روی برف تشکیل شود که این موضوع در گذشته وجود نداشت.

 

مدیر انجمن دیده‌بان کوهستان تصریح کرد: نشستن غبار روی درختان بلوط، طغیان رودخانه‌ها در فروردین ماه و آب شدن برف‌های کوهستان و همچنین کمبود منابع آبی در تابستان از تاثیرات آلودگی هوا بر کوهستان و محیط زیست است.

محمدی در ادامه با اشاره به تاثیر توزیع بنزین پتروشیمی‌ها بر آلودگی هوای تهران عنوان کرد: بخشی از آلودگی هوای کلان شهر تهران مربوط به توزیع بنزین پتروشیمی‌ها و سوخت غیر استاندارد است، هرچند عوامل و دلایل دیگری از جمله وجود بیش از حد خودروهای شخصی نیز بر آلودگی هوا تاثیرگذار بوده است.

وی ادامه داد: بنزین غیر استاندارد پتروشیمی‌ها آلودگی هوای تهران را تشدید کرد، اما به نظر می‌رسد امروز با تغییر شرایط و توقف تولید و توزیع آن از آلودگی هوای تهران کاسته شده، هرچند با شرایط مطلوب فاصله داریم.

مدیر انجمن دیده‌بان کوهستان با نادرست و غیر محیط زیستی دانستن سیاست‌های ترافیکی شهر تهران گفت: مسئولان شهری تمرکز خود را بر روی عریض و طویل کردن خیابان‌های تهران و حتی دو طبقه نمودن معابر شهری کرده و بودجه مضاعفی را نیز به این موضوع اختصاص داده‌اند، در حالی که باید بدانیم بزرگتر شدن خیابان‌ها به معنای ترافیک کمتر و یا کاستن از آلودگی هوا نیست، بلکه این به معنای دادن کارت دعوت به اتومبیل‌های شخصی برای ورود به معابر و خیابان‌های تهران است.

محمدی افزود: در شرایط فعلی باید عرصه را بر ورود خودروهای شخصی به خیابان‌ها محدود کنیم و با توسعه و گسترش حمل و نقل عمومی ترافیک و آلودگی هوا را کاهش دهیم، امری که متاسفانه در ایران به خوبی انجام نمی‌شود و حتی برخی خودروسازان سعی دارند سدی در برابر این موضوع که همان گسترش حمل نقل عمومی است، ایجاد کنند.

Posted in: دسته‌بندی نشده