آغاز نصب گردن‌بند ماهواره‌ای برای یوزپلنگ‌های ایرانی از پاییز

مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی از انتقال تجهیزات مربوط به پروژه نصب گردنبند ماهواره‌ای یوزهای ایرانی خبر داد و گفت: در پاییز امسال اجرای این پروژه آغاز می‌شود.هومن جوکار در ادامه افزود: این پروژه با همکاری و مشاوره سازمان جهانی حفاظت از حیات وحش (WWF) در پاییز امسال در استان یزد آغاز به کار خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در گذشته فشار تحریم برای تهیه تجهیزات بیشتر از امروز بوده است، گفت: خوشبختانه مجوزی برای انجام این امر توسط سازمان جهانی حفاظت از حیات وحش (WWF) از وزارت امور خارجه آمریکا اخذ شده است تا تهیه تجهیزات زیست‌محیطی اینچنینی دچار مشکلات تحریم‌ها نشود.جوکار با اشاره به گزارش دفتر حیات وحش در خصوص زیستگاه‌های یوزپلنگ ایرانی اظهار کرد: خوشبختانه در این مناطق کاهش جمعیت طعمه یوزپلنگ نداشتیم و حتی در برخی از مناطق از جمله میاندشت شاهد افزایش طعمه‌ها مانند قوچ، میش، کل و آهو بوده‌اییم که این شرایط به دلیل فرهنگسازی و اقدامات پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی فراهم شده است.مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی همچنین در رابطه با مشاهدات یوز در مناطق گفت: در یک ماهه گذشته 20 مورد مشاهده یوز ایرانی در مشاهدات روتین در مناطق مختلف ایران داشتیم که از برخی از آنها عکسبرداری و فیلمبرداری نیز شده‌اند.

گردنبند ماهواره‌ای یوزهای ایرانی چیست؟

این گردنبند حامل یک فرستنده رادیویی و یک گیرنده و فرستنده GPS است و مسیرهای طی شده توسط حیوان را مشخص می‌کند. مشخص شدن مسیرهای مهاجرت حیوان جهت حفاظت از آن اهمیت دارد. نوع غذا و زمان جفت گیری حیوان از دیگر اطلاعاتی است که می توان در خصوص حیوان به دست آورد. برای نصب این گردنبند یوزپلنگ زنده‌گیری شده و پس از بیهوش کردن و نصب گردنبند مجددا رهاسازی می‌شود./منبع

Posted in: دسته‌بندی نشده