آیا واقعاً مشکل محیط زیست ما، زباله ریختن در خیابان است؟!

اول: ریختن زباله در همه جا و به ویژه در طبیعت بد است. اینکه اظهر من الشمس است. اصلن گفتن ندارد!
دوم: در روزهای نوروز قرار است کمپین مسیر سبز، ساحل پاک در استانهای شمالی اجرا شود و از مردم دعوت شود در طبیعت زباله نریزند.

تا اینجای کار مشکلی نیست، اما وقتی می بینی در فیسبوک، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست و معاون رئیس جمهور مردم را به حمایت از این طرح دعوت می کند به من یکی احساس «احمق پنداری» دست می دهد!

در کشوری که نیمی از جنگل هایش را در سه دهه از دست داده، 90 درصد حیات وحشش در سه دهه نابود شده، رتبه نخست در فرسایس خاک در جهان را دارد، چندین شهر آن رتبه های نخست در آلودگی هوا در جهان را دارند، منابع آبی، رودخانه ها و دریاچه هایش در آستانه مرگ قرار دارد و غول سرطان و بیماریهای مرتبط با آلودگی محیط زیست هر روز بیش از پیش مردم را به کام مرگ می کشد و ……… وقتی می بینی رئیس سازمان محیط زیستش صحبت از «زباله نریختن» می کند حس خوبی به آدم دست نمی دهد! احساس می کنی یک جای کار عجیب است! به یاد آن جمله معروف ” آیا واقعا مشکل امروز مملکت ما موی دختر و پسرهای ماست” می افتی و دلت می خواهد از معاون رئیس جمهور بپرسی: آیا واقعاً مشکل محیط زیست ما، آشغال ریختن در خیابان است؟!

در همین شمال کشور هر روز و هر ساعت هکتارها هکتار جنگل نابود و تبدیل کاربری می شود. ساخت پالاشگاه و جاده ادامه دارد. دریای خزر به شدت آلوده است، الودگی های نفتی در خزر هر روز بیشتر می شود. 55 هزار هکتار از جنگل های شمال به آفت سوختگی شمشاد مبتلا شده و هیچ کاری در این سالها برایش نشده و این گونه منحصر بفرد در خطر انقراض است. نسل ماهیهای خاویاری در حال انقراض است. شکارچیان هر ساله پرندگان مهاجر را قتل عام می کنند. آلودگی رودخانه های شمال کشور بسیار بالاست و ده ها و صد ها مشکل دیگر که اصلن به آنها توجه نمی شود…

اگر قرار است به مشکل زباله انداختن توجه شود باید 10 برابر به مسائلی که گفته شد توجه شود. به مسائلی اساسی که انجام آن بر عهده سازمان است و کار و تدبیر جدی را می طلبد. ایا در شان بالاترین مقام محیط زیست کشور است که مطالب بسیار جدی و مهم را رها کند و به این مساله بپردازد؟ آیا این مساله باعث تنزل سطح توقعات مردم نمی شود؟
ضمن اینکه بخشی از حل مشکل انداختن زباله باید از طریق مراجع قانونی حل شود. در قانون برای این مساله مجازات پیش بینی شده. این همه شلوغ بازی و جلسه گذاشتن که ندارد، هر خودرویی که زباله انداخت را جریمه کنند و ببینید بعد از 6 ماه آیا کسی جرات زباله می اندازد یا خیر؟
در غرب به ظاهر متمدن برای انداختن آب دهان روی زمین مجازات اعمال کرده اند. اینجا هم باید همین کار را کرد.

آیا رئیس سازمان محیط زیست باید دنبال این باشد که مردم را به نریختن زباله در ساحل خزر دعوت کند یا باید به دنبال حل آلودگی نفتی خزر، نجات فوک خزر از خطر انقراض، نجات نسل ماهیان خاویاری، ویلا سازی در حاشیه دریا و ….. باشد؟!! فرق رئیس سازمان با یک عضو معمولی ان جی او چیست؟؟

باور کنید نمی خواهم بدبین باشم اما تازگی ها پیش خودم می گویم مبادا این 4 سال هم به زباله جمع کردن، بادکنک هوا کردن، نهال کاشتن نمادین، استاتوس گذاشتن و گپ و گفت با ان جی او ها بگذرد. نکند با این چیزها سرمان را گرم کنند و طبیعت رنج دیده وطن 4 سال دیگر به مرگ نزدیک تر شود …

Posted in: دسته‌بندی نشده