نماد پایداری محیط زیست کاسپین در بابلسر

نماد پایداری محیط زیست کاسپین در بابلسر

******************************

رئیس انجمن فوک خزری ایران:

حمایت از فوک دریایی بین‌المللی شود

 

رئیس انجمن فوک خزری ایران گفت: حمایت از فوک دریایی باید به صورت بین‌المللی انجام شود تا از انقراض آن جلوگیری شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از بابلسر، امیر صیاد شیرازی عصر امروز در مراسم حمایت از فوک خزری که در مدرسه ابتدایی بوعلی شهرستان بابلسر برگزار شد اظهار داشت: حدود 15 سال قبل در دریای خزر حدود یک میلیون و 200 هزار فوک خزری داشتیم که براساس آخرین آماری در سال 2008 انجام شد این تعداد به حدود 100 هزار قطعه رسیده است.

 

شیرازی با بیان اینکه تاکنون مقدار فوک دریایی به کمتر از 70 هزار قطعه رسیده است گفت: تیمی متشکل از کشور هلند و متخصصان محیط زیست کشور برای جلوگیری از انقراض ‌این نوع کمیاب تشکیل شده است.

 

وی با بیان اینکه فوک دریایی در کشور هلند و بسیاری کشورهای اروپایی در حال انقراض بود که با حمایت جدی از انقراض آن جلوگیری شد تصریح کرد: از سال 2008 تاکنون با همکاری کشور هلند و هماهنگی محیط زیست کشور حمایت از این نوع کمیاب را در دستور کار قرار دادیم و به این منظور کلینیک درمانی فوک را نیز در استان‌های گلستان و مازندران تاسیس کردیم.

 

رئیس انجمن فوک خزری ایران از همکاری تیمی کشور هلند برای حمایت از فوک خزری با متخصصان محیط زیست کشور خبر داد و گفت: فوک دریایی در هلند و بسیاری از کشورهای اروپایی در حال انقراض بود که با حمایت‌های جدی از انقراض این جانور در اروپا جلوگیری شد.

 

شیرازی مهم‌ترین تهدیدات فوک خزری را آلودگی‌ها ناشی از پساب‌های محیط زیست اعلام کرد و گفت: به خاطر برداشت بی‌رویه کیلکا از دریای خزر غذای این جانور در دریا به شدت کاهش پیدا کرد.

 

وی به وجود آلودگی‌ها ناشی از مصرف سم در محصولات کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت: استفاده بیش از حد مصرف سم و روان ساختن پساب‌های ناشی از کارخانجات تهدیدی بزرگ برای دریای خزر و محیط زیست است.

 

فرماندار بابلسر نیز در این مراسم با تقدیر از دوستداران محیط زیست گفت: زمین سرمایه مشترک بشر برای نسل حاضر و نسل‌های آینده است، به همین دلیل تمامی تلاش‌هایی که برای حفاظت محیط زیست انجام می‌شود در حقیقت گام برداشتن در مسیر حفظ نسل بشری است.

 

کریم سجادی با بیان اینکه جامعه خانواده بزرگی است که باید در حفظ و نظافت آن کوشید اذعان داشت: دولت به تنهایی نمی‌تواند این خانواده بزرگ را حفظ کند، بلکه وظیفه تک تک افراد جامعه است که در حفظ و صیانت از آن کوشا باشند.

 

وی تصریح کرد: هر موجودی که در کره زمین (دریا و خشکی) وجود دارد بنا به دلایل خاصی به‌وجود آمده است پس نباید آنها را به راحتی از بین ببریم بلکه باید تلاش کنیم تا از این ظرفیت‌های خدادادی نهایت استفاده را ببریم.

 

*نماد حمایت از فوک دریایی به بابلسر رسید

 

نماد حمایت از فوک دریایی پس از طی 135 کیلومتر به شهرستان بابلسر رسید.

 

دانیال توحیدی ورزشکار قایقران حامل نماد حمایت از فوک خزری نیز اظهار داشت: برای حمایت از صلح جهانی و حفاظت از محیط زیست تصمیم گرفتم با پرچم و نماد حمایت از فوک دریایی از خط مرزی ترکمنستان تا خط مرزی آذربایجان پارو بزنم.

 

این قایقران مشهدی با بیان اینکه تا کنون حدود 135 کیلومتر از آب‌های دریای خزر را طی کردم اذعان داشت: الهام‌السادات اصغری در روز شروع برنامه 10 کیلومتر در سواحل دریایی خزر را با نماد فوک دریای شنا کرد و در محل جزیره آشوراده ‌پرچم و نماد حمایت از فوک دریایی را به من تحویل داد.

 

توحیدی با اعلام اینکه قرار است حدود یک هزار کیلومتر از آب‌های خزر را با پرچم و نماد حمایت از فوک دریایی پارو بزند تصریح کرد: قرار است این نماد را به ورزشکار قزاقستان در مرز رودخانه ارس تحویل دهم.

 

انتهای پیام/86010/ش

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920826001355

 

Posted in: دسته‌بندی نشده