سهم انرژی خورشیدی در سبد انرژی کشور صفر است!

سهم خورشید در سبد انرژی کشور صفر است، اما قرار است در آینده نزدیک بخشی از انرژی برق کشور از این طریق تامین شود. سامان میرهادی، مدیر دفتر برق و انرژی روستایی سازمان انرژی های نو در گفت و گو با شانا با بیان مطلب فوق درباره سهم خورشید در سبد انرژی جهان افزود: در حالیکه انرژی خورشیدی هیچ سهمی در تولید برق کشور ندارد در جهان سهم این انرژی بیش از ٣٠ درصد است.

او با اشاره به این که تا پایان سال ٢٠١٤ ظرفیت فتوولتائیک در جهان به ٤٠ هزار مگاوات می رسد،افزود: کشورهای آلمان، ایتالیا، ژاپن، اسپانیا و آمریکا به عنوان کشورهای پیشرو در ظرفیت نصب شده انرژی خورشیدی در جهان هستند. میرهادی درباره کاربردهای غیر نیروگاهی حرارتی خورشید گفت: آبگرمکن ها اصلی ترین سیستم مورد استفاده در کاربردهای غیرنیروگاهی انرژی خورشیدی است و از آنجا که روزانه انرژی بسیاری صرف گرمایش و سرمایش ساختمان ها می شود، طراحی و اجرای ساختمانهایی که بتواند از انرژی خورشیدی حداکثر استفاده را ببرند بسیار حائز اهمیت و مفید است.

او همچنین از آب شیرین کن ،خشک کن، اجاق و کوره خورشیدی بعنوان دیگرکاربردها غیرنیروگاهی حرارتی خورشیدی نام برد. میرهادی درباره اطلس خورشید کشور هم گفت: اطلس خورشید ایران جزو بهترین اطلس های جهان و نقاط مرکزی ایران است، جنوب یزد، کرمان و فارس بهترین نقطه برای سرمایه گذاری در زمینه تولید انرژی خورشید است.

او درباره برق رسانی خورشیدی به روستاها، افزود: طرح برق رسانی روستایی در سال ١٣٨٥ ابتدا از استان قزوین آغاز و سپس در استانهای گیلان، زنجان، بوشهر، یزد و کردستان اجرا شد. در این پروژه در مجموع نصب ٥٨ سیستم فتوولتائیک جهت برق رسانی به روستاهای فاقد برق و به صورت پایلوت با موفقیت انجام شده است. میرهادی ادامه داد: تنوع توان های ٧٠٠ وات و ١,٥ کیلووات برای تست شرایط مختلف در سیستم های پایلوت ، تجربه های مفیدی را برای سازمان در بر داشته است.

او افزود: در همین راستا پروژه برق رسانی به ٦٣٤ خانوار روستایی نیز در سال ١٣٨٧ تعریف شد که ظرفیت این نیروگاه ها کمی بیش از ٣٨٦کیلو وات است. میرهادی درباره ویژگی انرژی های نو هم گفت: ویژگی های انرژی های نو بدون صدا، ایمنی بالا، نگهداری آسان، طراحی و اجرای سریع و حمایت های دولتی است به طوری که دولت رسماً اعلام کرده است که برق تولید شده از سازه های نوین تولید انرژی را گران تر از سازه های سنتی (نیروگاه های حرارتی و برق آبی) خریداری می کند.

او افزود: این طرح باید باحمایت و همکاری برخی از دستگاه ها مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت پی گیری شود تا مشترکان بتوانند با استفاده از تسهیلات، چنین پنل هایی را در پشت بام خود نصب کنند.

Posted in: دسته‌بندی نشده