حمل نماد صلح و پایداری محیط زیست دریا خزر

چندی قبل با خانم الهام سادات اصغری (اولین شناگر آبهای آزاد کشورهای اسلامی )و همچنین آقای دانیال توحیدی (ملی پوش کایاک اقیانوس) در میانکاله آشنا شدم که جهت اجرای اولین پروتوکول مشترک ورزشی و زیست محیطی به منطقه آمده بودند و این آشنایی درحالی اتفاق افتاد که با فعالیت خانم اصغری در منطقه مخالفت شده بود .

با خانم ابتهاج تماس گرفتم و پس از در جریان قرار دادن ایشان مکاتباتی را با سازمان شروع کرده تا بتوانیم مجوز فعالیت این دو عزیز را دریافت کنیم .

چند روز بعد در جریان این فعالیتها دعوت نامه شرکت در جشن دهمین سال انعقاد کنوانسون زیست محیطی دریای خزر بدستم رسید و فکری مثل جرقه ذهنم را مشغول کرد .

بلا فاصله در خواستی را آماده و برای دفتر خانم لاهوتی فرستادم که بصورت شفاهی موافقت و برای کارهایی نهایی به سمت تهران حرکت کردیم .

————————————————————————                                     

برنامه مشارکتی آموزش جوامع محلی حاشیه دریای خزر برای حفظ تنوع زیستی

 در روز 13 آبان 1392 همایش دهمین سالگرد انعقاد کنوانسیون زیست محیطی دریای خزر با حضور سفیران و نمایندگان سازمانهای متولی محیط زیست،وزارت امورز خارجه ،نمایندگان بین المللی کنوانسیون ، معاونین و رئیس سازمان محیط زیست کشور،نمایندگان سازمانهای غیر دولتی و ارباب و جراید در سالن همایشهای سازمان محیط زیست برقرار شد و حر منصوری دبیر انجمن دیده بان میانکاله و همچنین مدیر برنامه خانم الهام سادات اصغری و آقای دانیال توحیدی برنامه خود را با نمایش پاور پاینتی رسما اعلام نمودند .

در تاریخ 16آبان 1392 خانم الهام اصغری مسافت حدود 10 کیلومتر از تالاب بین المللی میانکاله(خلیج گرگان) را با حمل نماد صلح و محیط زیست دریای خزر طی کرده و در جزیره آشوراده مورد استقبال گروهای عکاس ،روزنامه نگار و دوستداران طبیعت قرار میگیرد و پس از برنامه های خبری, آقای دانیال توحیدی نماد را تحویل گرفته و با قایق کایاک اوقیانوس پیما خود مسیر 1000 کیلومتری سواحل جنوبی دریای خزر را (از مرز ترکمنستان تا مرز اذربایجان) که حدود یکماه به طول می انجامد را طی خواهد کرد.

ایشان در هر روز 50 کیلومتر را در دو نوبت صبح و بعد از ظهر طی کرده و در ایستگاهای از پیش تعین شده ای به استراحت می پردازند .گروه پشتیبانی در ساحل در روستاها و شهرهای مختلف برنامه هایی تبلیغاتی و آموزشی را با گروهای مختلف بومی از جمله کودکان برگزار کرده و آنها را متوجه اهمیت محیط زیست و اکوسیستم دریای خزر و ضرورت حفظ آن می نمایند .

نهایتا پس از 20 الی 30 روز نماد را به رودخانه ارس رسانیده و از آنجا با هماهنگیهای لازم , نماد را به ورزشکار کشور اذربایجان سپرده خواهد شد و گروه پشتیبان ایرانی سعی خواهد کرد در مقاصد تعین شده برنامه های آموزشی زیست محیطی خود را در کشورهای حوزه دریای خزر برگزار کرده تا پس از 12 ماه یعنی 13 ابان 1393 نماد به ایران بازگشته و به دبیرخانه موقت کنوانیسون زیست محیطی دریای خزر در ژنو تحویل شود .

حر منصوری عبدالملکی

مدیر برنامه و دبیر جمعیت دیده بان میانکاله

 

 

 

Posted in: دسته‌بندی نشده