آب معدنی، بلایی دیگر برای کوه‌ها

روزنامه‌ی شرق نوشته است  که گروهی از اهالی پلور، به جاده‌کشی و تخریب کوهستان‌های منطقه که ظاهرا برای بهره‌برداری از آب یک چشمه صورت می‌گیرد، اعتراض کرده‌اند. در بخشی از گزارش آمده است: نا امیدی اهالی از پیگیری اداره‌های منابع طبیعی و محیط زیست مردم محلی را بر آن داشته است که نامه ای به دفتر مقام معظم رهبری بفرستند و رونوشتی از نامه را هم به دفتر رییس جمهوری، مجلس شورای اسلامی، استانداری مازندران، اداره کل منابع طبیعی استان مازندران، فرمانداری آمل و بخشداری لاریجان نیز بفرستند.

در گزارش، همچنین آمده است: عباس محمدی، مدیر گروه دیده بان کوهستان، در این باره می گوید: «در هفت سال گذشته جریانی به راه افتاد که [بانک‌ها با زمینه‌سازی] سازمان ها و ادارات دولتی، بابت طرح های گردشگری و صنعتی، وام های کلان دادند. البته یک بررسی اجمالی نشان می دهد که غالب این طرح ها نه گردشگری است و نه صنعتی و تنها به دلیل گرفتن وام ها، ارایه می شوند.

به گفته ی او، داستان از اینجا آغاز می شود که یک موافقت اصولی برای ساخت کارخانه گرفته می شود و عده ای که ارایه دهنده‌ی این طرح هستند، مالک زمین های منابع طبیعی می شوند و به پشتوانه‌ی وثیقه‌ی این زمین ها وام های کلان می گیرند. او معتقد است که این وام ها [بیشتر] در مقاصدی مانند ساخت وساز در شهرهای بزرگ سرمایه گذاری می شود تا راه اندازی طرحی که بر اساس آن وام دریافت شده است و با این اوصاف، زمینی که به عامه مردم تعلق دارد، به نفع عده ای خاص تصرف می شود.» اما اگر برای آب معدنی در ایران این همه تقاضا وجود دارد چرا آب معدنی قدیمی منطقه پلور تعطیل شده است؟ محمدی در این باره می گوید: «گویا برای بازسازی و نوسازی این کارخانه وامی کلان دریافت و در نهایت، این پول به جای نوسازی، در جای دیگری هزینه شده است.» جدا از این، باید دید آیا در کشوری کم آب مانند ایران، دادن مجوز به این تعداد کارخانه آب معدنی منطقی است؟ عباس محمدی در پاسخ می گوید: «به طور معمول، آبی که به عنوان آب معدنی برداشت می شود، از سرچشمه‌ی مهم ترین رودهای منطقه تامین می شود. برای مثال، آب همین چشمه‌ی روستای زیار، به رودخانه‌ی لاسم می ریزد که از رودهای تامین کننده‌ی آب رود هراز است. در نهایت، با برداشت آب کارخانه‌ی آب معدنی، آب رودخانه‌ی هراز کم می شود.»

این در حالی است که در حال حاضر نیز رودخانه هراز با کمبود آب مواجه است و اساسا باید گفت که استان مازندران استانی کم آب است.

متن کامل گزارش را در اینجا بخوانید.

Posted in: دسته‌بندی نشده