بیانیه “جمعیت دوستداران محیط زیست گلستان” : احداث جاده ابر توجیه ندارد

جمعی از حامیان محیط زیست استان گلستان که اخیرا در واکنش به حوادث ناگوار حوزه محیط زیست در ماه های اخیر” جمعیت دوستداران محیط زیست استان ” را به وجود آورده اند به دنبال قطع درختان جنگل ابر و تصویب ساخت جاده زرین گل در علی آباد بیانیه ای صادر کردند. متن کامل این بیانیه در پی می آید. همچنین شما می توانید اخبار این جمعیت را در نشانی saveearth.blogfa.com مشاهده کنید.
متن کامل بیانیه برای تخریب جنگل ابر
بنام حق
جمعی از حامیان حفظ محیط زیست در استان گلستان. به منظور جلوگیری از احداث غیر ضروری جاده ابر که منجر به تخریب آخرین باقیمانده جنگل های متراکم و دست نخورده علی آباد می شود در مورخه ۱۳۹۱/۰۴/۰۶ گرد هم جمع شده تا با تنظیم این صورت مجلس یا بیانیه دلایل توجیهی فنی و اقتصادی و زیست محیطی آثار زیانبار این اقدام غیرمعقول را به گوش دلسوزان و مسئولان استان و کشور برسانند تا انشاالله از انجام این هزینه هنگفت و غیرضروری و تخریب جنگل های هیرکانی در خطه علی آباد جلوگیری به عمل آورند.
دلایل توجیهی غیرضروری بودن جاده ابر:

۱.درست است که احداث جاده محور توسعه است ولی هیچ یک از شهرستان های علی آباد و شاهرود در بن بست جاده های مواصلاتی کشور قرار ندارند که لزوم احداث چنین جاده ای ضرورت داشته باشد.
۲.در مسیر این جاده ۲ روستای شیرین آباد در شهرستان علی آباد و ابر در شهرستان شاهرود قرار دارند که در حال حاضر با جاده ی آسفالته روستایی مناسب با شهرستان های خود ارتباط دارند.
۳.هیچ گونه تولیدات استراتژیک صنعتی و کشاورزی یا … وجود ندارد که ضرورت رسانیدن آنها را در اسرع وقت به این شهرستان ها داشته باشد.
۴.ارزش ژنتیکی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، اکولوژیکی این جنگل ها آنقدر برای شهرستان علی آباد و سایر استان های کشور مهم است که با تحمل فقط حدود ۲۰ کیلومتر از طریق جاده های موجود در غرب یا شرق علی آباد به راحتی بتوانند به شاهرود سفر نمایند و آیندگان هم به همت والای آن ها مبنی بر حفظ جنگل ها افتخار خواهند نمود.
۵.با توجه به شیب تند احداث این جاده که ارتفاع ۲۲۰۰ متری ابر را باید به ارتفاع ۲۰۰ متری علی آباد مرتبط کند، ناگزیر باید مسافت طولانی تری جاده احداث شود که خود تخریب هرچه بیشتر جنگل ها را به همراه خواهد داشت.
۶.ازدیاد طول این جاده و ساختار زمین شناختی منطقه هزینه هنگفتی را برای احداث این جاده طلب خواهد کرد.
۷.با توجه به کوهستانی بودن جاده هزینه نگهداری سالیانه ی این جاده بسیار سنگین خواهد بود. با توجه به کوهستانی بودن و برف گیر بودن و شیب تند، تلفات مالی و جانی این جاده بسیار بیشتر از جاده های متعارف و معمول خواهد بود.
۸.با احداث این جاده شبکه هیدرولوژیکی منطقه که عامل مهم تغذیه ی زیستگاه های جنگلی و سفره های آب های زیرزمینی شهرستان علی آباد می باشد تخریب شده و موجب خشک شدن جنگل ها خواهد شد.
۹. رویشگاه های متراکم گونه های جنگلی نادر سرخدار و زیستگاه های گونه های جانوری با ارزش، در حال انقراض و مورد حمایت از قبیل شوکا، مرال، پلنگ، خرس و … با احداث این جاده دچار تخریب جدی خواهد شد.
۱۰.احداث این جاده موجبات سوءاستفاده زمین خواران را مبنی بر تبدیل و تصرف اراضی جنگلی و منابع طبیعی فراهم خواهد آورد که نمونه های زیاد آن در استان و کشور موجود است.
۱۱.با توجه به اینکه معضل ریزگرد ها هم اکنون به عنوان یکی از چالش های اساسی در کشورمان مطرح است، بر اساس مصوبه هیات وزیران بیابان زدایی و ایجاد فضای سبز و نهال کاری در اطراف شهر ها، جاده ها و… و حتی کاشت درخت در بیابان ها در دستور کار قرار گرفته است که متاسفانه با احداث جاده ابر این فضای سبز و جنگل های باارزش از بین خواهند رفت در حالی که هر هکتار جنگل می تواند سالانه ۷۰ تن گرد و غبار را جذب نماید.
۱۲.با توجه به سیل های اخیر در استان گلستان که منجر به صرف میلیارد ها ریال بودجه جهت مهار سیلاب در اراضی شیب دار شده است، این مورد تاقض بزرگی است که در مسیر با شیب زیاد جاده احداث گردد.
۱۳.با توجه به دلایل فوق این سئوال مطرح می شود که آیا در استان گلستان پروژه های مهمتر دیگری جهت اجرا وجود ندارد که احداث چنین جاده مخربی در اولویت قرار می گیرد؟ آیا بهتر نیست که اعتبار چنین پروژه هایی صرف فعالیت های عمرانی دیگر از جمله احداث و تکمیل کمربندی های شهرهای بزرگ استان از جمله مرکز استان که بیش از ۲۰ سال است به علت عدم اعتبار کافی ناتمام مانده است زمین گیر شده و خسارت های مالی و جانی فراوانی را متوجه اهالی این استان می کند در صورتی که تردد ۲ ساعت اتومبیل در این کمربندی شاید به مراتب بیش از تردد تعداد اتومبیل ها در یک سال جاده ابر باشد. یا با چهار بانده نمودن محور آق قلا به گنبد که بار ترافیکی جاده اصلی را کاهش داده و گذشته از خسارت های مالی و جانی موجبات رونق و توسعه ی صد ها آبادی در این محور را فراهم خواهد آورد.
۱۴.مسئولین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با جلوگیری از احداث این جاده نه تنها چیزی را از دست نداده اند بلکه ذخایر ژنتیکی گیاهی و جانوری کشورمان که میراث ملی و بین المللی ما را رقم می زنند برای نسل های آینده حفظ خواهند نمود که مطمئنا کارکرد و ارزش اقتصادی و اکولوژیکی هریک از این منابع در درازمدت بسیار بیشتر از احداث این جاده خواهد بود.

جمعی از دوستداران محیط زیست استان گلستان

نوشته شده در: دسته‌بندی نشده