ورزشکاران همدانی، حامی قوچ ارمنی

    روز گذشته در جریان برگزاری دومین همایش رویداد سبز که در تالار اجتماعات دانشگاه پیام نور همدان برگزار شد، از نماد طبیعت استان همدان با عنوان نشانه‌ی اتحاد بین جامعه‌ی ورزش و دوستداران محیط زیست هم رونمایی شد. همدان و قوچ ارمنی، پس از استان‌های کرمانشاه و شوکا، تهران و عقاب طلایی و البرز و قزل‌آلای خال قرمز چهارمین استانی است که در پی تفاهم‌نامه امضاء شده بین معصومه ابتکار و محمود گودرزی در هفتم خرداد ۱۳۹۴، کوشیده است نشان دهد برای بازگرداندن توان تاب‌آوری به طبیعتش، عزمی جدی دارد. امیدوارم این روند با شتابی بیشتر ادامه یابد و در پایان سال جاری، شاهد چنین مراسمی در ۲۷ استان دیگر هم باشیم. حضور شعبانی بهار، معاون وزارت ورزش و جوانان، رضا شجیع، مدیرکل دفتر محیط زیست و توسعه پایدار وزارت ورزش و جوانان و چندین مقام کشوری و استانی دیگر، از جمله افتخاری (مدیرکل ورزش و جوانان استان) و محمدی (مدیرکل محیط زیست استان) نشان از اهمیت این موضوع در نزد مدیران ورزش کشور دارد.

رونمایی از قوچ ارمنی در همدان

در این همایش، نگارنده به نقش حضور باکیفیت و امن قوچ ارمنی در زیستگاه‌های استان همدان اشاره کرده و تأکید کرد: چنانچه جمعیت قوچ ارمنی بتواند با کیفیتی درخور به حیات خود در این استان ادامه دهد، شناسه‌ی خوبی است که نشان می‌دهد تلاش مردم و مسئولین استان برای مهار جریان‌های کاهنده‌ی کارایی سرزمین در همدان اثربخش و کارا بوده است.

مدیرکل ورزش استان در کنار رضا شجیع

    به سهم خود از چنین عزم و درایتی قدردانی می‌کنم و امیدوارم به همت دکتر رضا شجیع و همکاران خستگی‌ناپذیرش، شاهد تداوم این روند مثبت باشیم. به ویژه آنکه این دفتر نوتأسیس می‌کوشد تا روند ارزیابی محیط زیستی برای هر یک از ورزش‌های موجود در ایران را طی یک فراخوان عام و به کمک ظرفیت دانشکده‌های تربیت بدنی و محیط زیست در سراسر کشور عملی سازد. علاوه بر این، می‌خواهد ظرفیت برد مکان‌های حساس چون دامنه‌های کوهستانی را برای فدراسیون کوهنوردی و اسکی و همچنین ظرفیت پذیرش گردشگر در غارها، به ویژه غار علیصدر همدان را اندازه‌گیری و اعلام دارد.
گفتنی آنکه تا امروز، علاوه بر فدراسیون فوتبال (یوزپلنگ)، حدود بیست فدراسیون و باشگاه ورزشی دیگر از جمله، تنیس روی میز (خرگوش)، والیبال (درنا)، کوهنوردی (کل و بز)، بدمینتون (میش مرغ)، اسکواش (یوزپلنگ)، اسکیت (پرستو دریایی)، تنیس (شاه روباه)، بولینگ و بیلیارد (سیاه خروس)، واترپلو (فوک خزری)، باشگاه ذوب آهن (تمساح پوزه کوتاه)، فدارسیون ورزش‌های دانشگاهی (روباه ترکمن)، قایقرانی (ماهی خاویاری)، سافت بال (دلیجه)، ورزش‌های باستانی (سرو) و … نماد خود را به یکی از گونه‌های جانوری یا گیاهی ارزشمند کشور تبدیل کرده‌اند و قرار است این روند همچنان تا ۵۰ فدراسیون موجود در کشور ادامه یابد. علاوه بر این، وزارت ورزش و جوانان با برگزاری کارگاه ورزش سبز در دومین المپیاد ملی ورزش‌های همگانی، می‌کوشد تا بوم پرچم را برای ایران بدست آورد.