گستردگی ریزگردها با کاهش وسعت جنگل های زاگرس افزایش یافت

ریزگرد همیشه وجود داشته است اما در چند سال اخیر به علت کاهش پهنه جنگلی زاگرس گستردگی و وسعت دربرگیری آن در کشور افزایش یافته است.

به گزارش ایرنا، مجید مخدوم روز پنجشنبه در دومین همایش ملی مخاطرات محیط زیست زاگرس افزود: مشکل اصلی جنگل های زاگرس خشکسالی نیست بلکه عملکرد ما انسان ها است که درصد زیادی از آنرا از بین برده است.وی اظهار کرد: در گذشته جنگل های زاگرس در مقابل ریزگردها مانند یک سپر حفاظتی عمل می کرد اما اکنون که دیگر جنگلی باقی نمانده است ریزگردها به راحتی وارد شهرها می شوند که چند سال پیش تا تهران و حتی جاده چالوس در شمال کشور نیز نفوذ کرده بودند.

استاد دانشگاه تهران در رشته محیط زیست ادامه داد: یکی دیگر از دلایل مشکلات کنونی جنگل های زاگرس، فقر مردم منطقه است زیرا نمی توانند انرژی مورد نیاز خود را تامین کنند بنابراین درختان را قطع و از آنها به عنوان سوخت استفاده می کنند.

وی به تولید سوخت بیودیزل در دنیا اشاره کرد و گفت: تا چند سال پیش دنیا به ویژه برزیل به این نتیجه رسیده بود که سوخت بیودیزل بسیاری از مشکلات زیست محیطی از جمله انواع آلودگی ها را برطرف می کند از این رو زمین های زیادی در برزیل به کشت محصولاتی برای تامین سوخت بیودیزل اختصاص داده شد اما این طرح با شکست مواجه شد.

مخدوم ادامه داد: زیرا بعد از گذشت چند سال به این نتیجه رسیدند که زمین ها باید برای تامین مواد غذایی کشت شوند و برای اجرای این طرح زمین کافی در اختیار ندارند بنابراین در منطقه زاگرس هم باید به معیشت مردم توجه شود تا جنگل در امان بماند.وی گفت: در استفاده از سوخت بیودیزل برآورد کردند که اگر باک بنزین یک خودروی شاسی بلند با سوخت بیودیزل پر شود هزینه آن برابر با تامین غذای 365 روز یک فرد است.

مخدوم افزود: امروزه بسیاری مسایل طبیعی مانند گرم شدن زمین را علت مشکلات محیط زیستی کشور می دانند در حالی که عملکرد ما انسان ها و نداشتن ارزیابی های صحیح زیست محیطی پروژه ها این مشکلات را به وجود آورده است.وی به سد گتوند بر روی رودخانه کارون اشاره کرد و گفت: گروهی که پروژه سد گتوند را ارزیابی زیست محیطی کردند حرفه ای و متخصص نبودند، این منطقه دارای گچ و نمک است بنابراین در چنین مکانی نباید سد احداث شود که این مساله موجب شد امروز مشکلات زیست محیطی زیادی برای منطقه ایجاد شود.

دومین کنفرانس ملی مخاطرات محیط زیست زاگرس پنج شنبه 14 اسفند ماه 93 در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.