کسب و کار در محیطی پاکیزه و زیبا

 برنامه‌ی پاک‌سازی بازار توسط کوه‌نوردان

کوه‌نوردان بسیاری در بازار شاغل هستند؛ در پی گفتگوهایی که با چند تن از این دوستان داشتیم، قرار شد که در روز چهارشنبه دوم اردیبهشت به مناسبت “روز زمین” به اجرای یک برنامه‌ی پاک سازی گذرگاه‌ها ، و ترویج فرهنگ حفاظت محیط زیست در بازار بپردازیم.

قرار برنامه برای شروع کار: تهران-بازار بزرگ، بعد از راسته‌ی ساعت فروش‌ها، قهوه‌خانه‌ی حاج علی درویش (آقای کاظم مبهوتیان)- ساعت ده صبح

 متن زیر، به صورت تراکت برای پخش در بازار تهیه شده است:

 بازار تهران با قدمتی دویست ساله، یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید و فروش ایران و یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری کشور است که علاوه بر میلیون‌ها ایرانی، هر سال مورد بازدید گردشگران خارجی بی‌شمار نیز قرار می‌گیرد. بازار، همچنین یک پایگاه اجتماعی ارزشمند است که نقش پررنگی در شکل‌گیری رویدادهای تاریخی کشور داشته و به دلیل آن که در این فضا، کاسبان و بازرگانان و مراجعه‌کنندگان ارتباط‌های گسترده‌ای با هم دارند، همچنان یک پایگاه بزرگ “سرمایه‌ی اجتماعی” به شمار می‌رود.

پاکیزه بودن فضای داخلی و دور و بر هر واحد صنفی، موجب آرامش روانی بهره‌برداران
و مراجعه‌کنندگان،  افزایش جذابیت محیط، و از این رهگذر سبب رونق بیشتر کار خواهد بود.

بیاییم با کاربست چند اصل ساده، محل کار خود را پاکیزه بداریم:

* هیچ‌گونه زباله و پسماند را در فضاهای عمومی رها نکنیم.

* کاغذ و مقوا را در یک کارتن، و نایلون‌ها و اشیای پلاستکی و فلزی را در یک کیسه نگهداری کنیم و در آخر وقت کاری (یا هر چند روز یک بار) به محل‌های جمع‌آوری پسماند برسانیم تا برای بازیافت مورد استفاده قرار گیرند. زباله‌های تر مانند پوست میوه و ته‌ماند غذا را با این پسماندها مخلوط نکنیم.

* از مشتریان بپرسیم که آیا برای جنس خریداری شده نیاز به کیسه‌ی نایلونی دارند (ممکن است از یک کیسه یا کیف برای خریدهای مختلف استفاده کنند).

* از ظرف‌های یک‌بار مصرف استفاده نکنیم؛ در صورت ضرورت، انواع تجزیه‌شدنی را به کار بریم. ظرف‌های یک‌بار مصرف را پس از استفاده تمیز کنیم و آن‌ها را با دیگر پسماندهای بازیافت‌شدنی، جمع‌آوری کنیم و تحویل دهیم.

* بکوشیم در هر زمینه‌ای مصرف خود را کمتر کنیم تا دورریز کمتری داشته باشیم و به اقتصاد خانواده کمک کنیم.