کاهش 70 درصدی یخچال‌های طبیعی کانادا تا سال 2100

نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد در نتیجه تغییرات جوی و افزایش دمای هوا 70 درصدِ یخچال‌های طبیعی در غرب کانادا تا سال 2100 ذوب می‌شوند.این وضعیت موجب بروز مشکلات اساسی برای اکوسیستم‌های بومی، ذخایر نیرو و کیفیت آب در منطقه می‌شود که بقای آن به این پهنه‌های یخی عظیم وابسته است. در حالی که بالا رفتن دما برای یخچال‌های طبیعی در غرب کانادا تهدیدزاست همه این یخچال‌ها با سرعت و میزان برابری آب نمی‌شوند.

در طول این مطالعه کارشناسان مطالعات جوی از اطلاعات عینی، مدل‌های کامپیوتری و محرک‌های جوی برای پیش‌بینی سرنوشت یخچال‌ها در آینده استفاده کردند. همچنین طیفی از سناریوهای انتشار گاز‌های گلخانه‌ای که در ارزیابی‌های اخیر مجمع بین دولتی تغییرات جوی مورد استفاده قرار گرفت، لحاظ شده‌ است.

افزایش دی‌اکسید کربن جوی ناشی از سوخت‌های فسیلی فاکتور اصلی است که موجب می‌شود دمای هوا در دهه‌های پیش‌رو افزایش یابد و رسیدن سطح گازهای گلخانه‌ای در بالاترین رکورد خود در سال 2013 تایید می‌کند که احتمال ناپدید شدن یخچال‌های طبیعی غرب کانادا تا آخر قرن 21 وجود دارد.

اگرچه مشخص نیست چگونه تغییرات جوی بر وضعیت یخچال‌های طبیعی تاثیر می‌گذارد، این اطمینان حاصل شده که یخچال‌های طبیعی به میزان حدود یک متر در سال باریک می‌شوند.به گزارش نیچر ورلد نیوز، بیش از 17 هزار یخچال طبیعی در بریتیش کلمبیا و آلبرتا وجود دارند که نقش قابل توجهی در تولید انرژی از طریق نیروی هیدروالکتریک بازی می‌کنند. همچنین در تامین ذخایر آبی این منطقه و بخش کشاورزی و معدن ضروری هستند.منبع