کانون‌های ناآرام آبی درایران

وزیر نیرو با تاکید بر احتمال شکل گیری کانون های ناآرام آبی در ایران، گفت: این کانون ها در مناطق خشک و نیمه خشک جهان مانند ایران شکل می گیرد.حمید چیت چیان در هفتمین اجلاس شورای جهانی آب با تاکید بر تطبیق ساختار تشکیلاتی وزارت نیرو با استانداردهای جهانی از احتمال افزایش ظهور کانون‌های ناآرام آبی در ایران خبر داد.

وزیر نیرو اظهارداشت: بررسی سیستم‌های موفق مدیریت آب در نقاط مختلف دنیا، به‌ ویژه در مناطقی که از کمبود بارش و توزیع زمانی و مکانی ناموزون آن در رنج هستند، اهمیت مدیریت به هم پیوسته منابع آب و نقش آن در میزان موفقیت در ایجاد تعادل و توازن در عرضه و تقاضای آب و دسترسی پایدار و نظام‌مند ذینفعان به منابع آب، ارتقای ارزش آب و در عین حال مقابله با آلودگی‌ها و فراهم کردن شرایط مناسب برای محیط زیست و توسعه پایدار را روشن می‌سازد.

چیت چیان به پیشینه و لزوم پیاده‌سازی مدیریت به‌ هم پیوسته منابع آب، چالش‌ها و اقدام‌های موردنیاز جهت مقابله و مواجهه با آنها با تاکید بر منطقه غرب آسیا به‌ عنوان یکی از کانون‌های اصلی و مهم در معرض خطر بحران آب، اشاره کرد و ادامه داد: عدم به‌ هم پیوسته بودن مدیریت و توسعه منابع آب، چالش‌های متعددی را برای ایجاد تعادل در سامانه عرضه و تقاضای آب به‌ صورت پایدار به همراه داشته است.

وی تصریح کرد: ظهور کانون‌های ناآرام آبی بیشتر در مناطق خشک و نیمه‌ خشک جهان که ایران نیز در آن قرار گرفته، محتمل‌تر است. راه‌ حل اساسی، گذر از دوران مدیریت عرضه آب به مدیریت تقاضا است که خود به ابزارها و امکانات گسترده‌ای نیاز دارد که امروزه از مجموعه عناصر آن به‌ عنوان مدیریت به‌ هم پیوسته منابع آب نام برده می‌شود. از اینرو، تدوین برنامه‌های مدیریت به‌ هم پیوسته منابع آب در کل حوضه آبریز برای یافتن راه‌ حل‌ هایی برای مقابله با چالش‌ های پیش‌ رو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وزیر نیرو افزود: وقوع پدیده‌های خشکسالی و سیلاب که با بروز تغییرهای اقلیم دامنه و ابعاد خسارت‌های جهانی و مالی ناشی از آنها روز به روز سیر صعودی دارد نیز می‌تواند حرکت در مسیر مدیریت به‌ هم پیوسته منابع آب را کُند نماید. موضوع‌های دیگری نظیر رودخانه‌های مرزی و آب‌های مشترک نیز نیازمند توجه جدی در مدیریت به‌ هم پیوسته منابع آب است.

چیت چیان با اشاره به سرمایه‌گذاری گسترده در ایجاد زیرساخت‌های مربوط به آبرسانی شهری، روستایی، ایجاد سامانه‌های فاضلاب شهری و روستایی، احداث سدهای مخزنی و نیروگاه‌های برق‌آبی، شبکه‌های آبیاری و زه‌کشی، آموزش و ظرفیت‌سازی، توجه به روش‌های غیرسازه‌ای و ارتقای نظام مدیریتی و برخورداری از نظام تخصیص پیشرفته منابع آب که از اولویت‌های اصلی و مولفه‌های مهم حکمرانی آب را تشکیل می‌دهد ادامه داد: رشد سرمایه‌گذاری در اینباره در طول سال‌های اخیر بی‌سابقه‌ بوده، به‌ طوری‌ که منابع مالی هزینه‌ شده در طول برنامه پنجم توسعه که از سال ۲۰۱۰ آغاز شد و تا مارس سال ۲۰۱۵ ادامه داشت، به رقم قابل ملاحظه ۲۵ میلیارد دلار رسیده است.

وی افزود: هم‌ اکنون بیش از ۹۹ درصد از جمعیت شهری و حدود ۸۰ درصد از جمعیت روستایی ایران زیرپوشش آب شرب سالم و بهداشتی قرار دارد و حدود ۴۰ درصد از جمعیت شهری زیرپوشش شبکه‌های آب و فاضلاب پیشرفته قرار داشته که به سرعت در حال رشد بوده و حجم مخازن سدهای در دست بهره‌ برداری کشور به ۴۸.۸ میلیارد مترمکعب رسیده است. منبع