عیدی با طعم نفت برای محیط زیست لرستان

یک دستگاه تانکر سوخت با ۲۶ هزار لیتر سوخت مازوت که از اراک به سمت خوزستان در حرکت بود در محور پلدختر – خرم آباد نزدیکی روستای “ملاوی” واژگون شد.بر اثر این واژگونی محموله این تریلر به درون رودخانه “کشکان” پلدختر نشت کرد که موجب آلودگی رودخانه و به خطر افتادن حیات آبزیان شده است.

مساحت حوزه آبریز رود کشکان ۹‌هزار و ۷۷۵/۶۶ کیلومتر مربع برآورد شده است. این حوزه در جنوب غربی ایران، بخش مهمی از سرشاخه‌های پر‌آب رودخانه کرخه را تشکیل می‌دهد و حدود یک سوم خاک لرستان را در بر می‌گیرد و شهرستان‌های خرم‌آباد، کوهدشت، الشتر و پلدختر در داخل آن قرار دارند. زندگی مردم این منطقه هم به آب کشکان وابسته است.

در اثر بارندگی، جاده کوهستانی پلدختر لغزنده و خطرناک است. هنگام بارندگی، اگر تانکری واژگون شود، آلودگی‌های نفتی با سرعت بیشتری به محیط زیست نشت می‌کند و کنترل ابعاد این آلودگی‌ها هم دشوارتر می‌شود.

پیش از این در دی ماه سال گذشته دو تانکر مازوت و روغن در پلدختر واژگون شد و این مواد آلاینده به رودخانه کشکان نشت کرد. روزانه ۲‌هزار و ۳۰۰ نفت‌کش ایرانی و عراقی از جاده پلدختر عبور می‌کنند. قرار بود این جاده چهار بانده شود اما این پروژه تاکنون به جایی نرسیده است. سال گذشته ۴۰ تانکر نفت‌کش در این جاده واژگون شده‌اند.