سازمان ملل: ذخایر آب جهان تا ۱۵ سال دیگر ۴۰ درصد کمتر می‌شود

سازمان ملل از رهبران جهان خواسته است تا با بازنگری فوری در سیاست‌های آبی خود، کشورهایشان را برای مقابله با بحران آب در ۱۵ سال آینده آماده کنند. این سازمان هشدار داده است تا سال ۲۰۳۰، ذخایر آب جهان ۴۰ درصد کاهش می‌یابد.

سازمان ملل از رهبران جهان خواسته است تا با بازنگری فوری در سیاست‌های آبی خود، کشورهایشان را برای مقابله با بحران آب در ۱۵ سال آینده آماده کنند. این سازمان هشدار داده است تا سال ۲۰۳۰، ذخایر آب جهان ۴۰ درصد کاهش می‌یابد.

به گفته این سازمان ترکیبی از دلایل مختلف از جمله استفاده بیش از اندازه از ذخایر آب زیرزمینی، تغییرات جوی و تأثیر آن‌ها بر میزان بارش و همچنین رشد زیاد جمعیت، باعث کاهش شدید منابع آبی خواهد شد. انتظار می‌رود جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ به ۹ میلیارد نفر برسد که این به معنی نیاز روز افزون به آب برای تأمین نیاز کشاورزی، صنعتی و آشامیدنی است.

گزارش سالانه سازمان ملل متحد که روز جمعه ۲۰ مارس/ ۲۹ اسفند ۱۳۹۳ منتشر شده است، پیش‌بینی می‌کند با کاهش ذخایر آب جهان، تقاضا برای آب تا سال ۲۰۵۰ حدود ۵۵ درصد افزایش خواهد یافت.بنابراین اگر در روند مصرف آب تغییری رخ ندهد، جهان در سال ۲۰۳۰ تنها ۶۰ درصد آب مورد نیاز خود را در اختیار خواهد داشت.

این پیش بینی اگر به حقیقت بپیوندد، دنیا با یک فاجعه تمام عیار رو به رو خواهد شد.کاهش شدید تولید محصولات کشاورزی و غلات، تغییرات فاجعه آمیز در اکوسیستم، رکود صنعت، گسترش بیماری‌ها و رشد فقر و همچنین افزایش بیشتر جنگ و منازعه برای دستیابی به منابع، از عوارض کاهش آب در جهان خواهد بود.

گزارش سازمان ملل متحد می‌گوید که تنها چاره کار به وجود آوردن توازن بین مصرف آب و منابع موجود است، به گونه‌ای که این منابع بتوانند فرصت تجدید شدن پیدا کنند.

سازمان ملل از سیاستمداران و جوامع مختلف بشری خواسته است به طور جدی سیاست‌های آبی خود را مورد بازنگری قرار دهند و برای ذخیره آب تلاش کنند.این گزارش بر ضرورت بازیافت آب تأکید می‌کند و به سیستم بازیافت آب در سنگاپور به عنوان یک مثال برجسته که می‌تواند در نقاط دیگر نیز استفاده شود، اشاره می‌کند.

سازمان ملل همچنین از کشورهای جهان خواسته با افزایش قیمت مصرف آب، سعی کنند مانع از بروز بحران شوند. توصیه‌ای که البته می‌تواند بسیار چالش برانگیز باشد.علاوه بر این از کشورها خواسته شده است تا با به کار بستن راه‌های جدید، اتکای صنایع به آب و میزان آلوده کردن منابع آبی را کمتر کنند.

در بسیاری از کشورهای جهان، مصرف بی‌رویه آب باعث هدر رفتن بخش عظیمی از این منابع می‌شود و همچنین قوانین و مقررات جدی نیز برای جلوگیری از آلوده کرده آب وجود ندارد.به عنوان مثال در هندوستان حداقل ۸۰ درصد از جمعیت میلیاردی کشور، برای آب آشامیدنی از منابع زیر زمینی آب استفاده می‌کنند زیرا آب‌های سطحی بسیار آلوده و بیماری زاست.