رکورد جدید تولید جهانی زباله‌ الکتریکی

سال 2014 میلادی رکورد تازه‌ای برای تولید جهانی زباله‌های الکتریکی به ثبت رسید.طبق جدیدترین آمار، حجم زباله‌های الکتریکی و الکترونیکی دور ریخته شده در سراسر دنیا در سال 2014 به حدود 42 میلیون تُن رسید و در این میان کشورهایی که ادعا دارند سنگ محیط زیست را بیشتر به سینه می‌زنند، چوب خط‌ شان تقریبا پُر شده و بالاترین میزان تولید این زباله‌ها را دارند.سازمان ملل در گزارش تازه‌ای منتشر کرد: سال گذشته میلادی 41.8 میلیون تن زباله الکتریکی که عمدتا یخچال، ماشین ظرفشویی و لباسشویی و سایر لوازم خانگی بودند با تمام شدن عمر مصرف‌شان، دور ریخته شد.

شعبه تحقیقاتی و آموزش این سازمان موسوم به «دانشگاه سازمان ملل متحد» با انتشار این گزارش تاکید کرد که کمتر از یک ششم کل این زباله‌های الکتریکی قابل بازیافت بوده‌اند.در سال 2013 این آمار برابر با 39.8 میلیون تن بوده است. همچنین در این گزارش آمده که نروژ به لحاظ سرانه تولید زباله الکتریکی در ازای هر شهروند در سال 2014 در راس این فهرست قرار داشته است.

به گزارش گاردین، پس از نروژ به ترتیب کشورهای سوئیس، ایسلند، دانمارک، انگلیس، هلند، سوئد، فرانسه و آمریکا و اتریش به لحاظ سرانه تولید زباله الکتریکی در ازای هر شهروند در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.

بنابراین گزارش، آفریقا کمترین میزان تولید زباله الکتریکی را در ازای هر شهروند داشته است. اما از سوی دیگر به لحاظ حجم کلی تولید این زباله‌ها، آمریکا و چین بیشترین نرخ تولید را داشته‌اند و روی هم 32 درصد از کل حجم زباله‌های الکتریکی دور ریخته شده را تشکیل دادند و پس از این دو کشور نیز ژاپن، آلمان و هند در جایگاه‌های بعدی قرار می‌گیرند.این زباله‌ها بدون شک حاوی مواد خطرناکی از جمله ترکیبات سرب، جیوه، کادمیم و گازهای سمی هستند که خطر جدی برای محیط زیست و موجودات زنده محسوب می‌شوند.منبع