جین گودال یا ادوارد اسنودن

جین گودال یا ادوارد اسنودن
دوست خوب و فهیم و قدیمی من جناب آقای مهندس آرش  خیر اندیش که سهم برادری بر گردن من دارید، پیرو مباحث طرح شده در مورد سهم آلودگی و فشار ایالات متحده آمریکا بر محیط زیست کره زمین و بیان لزوم حمایت از ادوارد اسنودن لازم دانسته که به عنوان کسی که بیش از ده سال است در زمینه مسائل محیط زیست فعالیت مستقل دارد، در این باره اعلام نظر کنم.
مدتی است که دیده می شود گروه های زیست محیطی، دست به اقداماتی می زنند که بیش از آنکه بر اساس حقایق جامعه و طرح ریزی یک نقشه راه باشد، بر گرفته از احساسات و هیجاناتشان است که  به شخصه ناقد اینگونه حرکات به ویژه ها حواشی آن هستم.
جناب خیر اندیش عزیز در میان بحث خود اشاره کردند که بسیاری از فعالان محیط زیست ایران حتی نام ادوارد اسنودن ( Edward Joseph Snowden)  متولد ۲۱ ژوئن ۱۹۸۳ میلادی، افشاگر کنونی و کارمند سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی  را نمی شناسند . باید عرض کنم که از نظر بنده، بیش از اینکه شناخت ادوارد اسنودن توسط فعالین محیط زیست ایران ضروری باشد  لزوم شناختن بانو دام جین موریس گودال  (Dame Jane Morris) Goodall) ‏ متولد ۳ آوریل ۱۹۳۴ضروری است، دانشمندی انگلیسی  که در زمینه‌های رفتارشناسی جانوران و مردم‌شناسی فعالیت داشته و زندگی خود را وقف مطالعه شامپانزه‌ها و حفاظت از آن‌ها کرده است.
جناب خیر اندیش اعتقاد دارند که باید اشخاصی چون ادوارد اسنودن مورد حمایت دوستداران طبیعت واقع شده و حداقل آن است که دوستداران طبیعت ایشان را بشناسند .
اما من اعتقاد دارم ورای مسائل محیط زیستی اخلاق انسانی است و بس. آنچه که مهم است و نهادهای مدنی باید به آن واقف باشند جنس فعالیت این دو شخص است که کدام یک با ماهیت و رسالت نهادهای مدنی همخوانی دارد.
در اینجا سوال پیش می آید که چگونه ادوارد حاضر به کار برای آژانسی شد که قطعا در جریان عملکردش بوده و در واقع روزی خود را از همین کار در می آورده است .
حال باید خوب موضوع را واشکافی کرد (و البته اینکار مستلزم داشتن اطلاعات کافی از ایشان و آژانس اطلاعاتی امنیتی آمریکاست) و به این سوال پاسخ داد که چرا ادوارد یک شبه به این نتیجه رسیده است که کار برای جایی همچون این آژانس غیر انسانی است و باید تمام اطلاعاتی که در زمان کار و امین بودن در آن بدست آورده در اختیار خبر گزاری ها قرار دهد .
و اما جین گودال
جین گودال در طول زندگی خود ثابت کرد که برای حمایت از حیوانات و شناخت راههای آشتی حیات وحش با بشر از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و هیچ مانعی نتوانسته از تلاشش جلوگیری کند  . جین در سال ۱۹۶۰ به همراه مادرش عازم سفری شد که به ۶ سال رویارویی با شامپانزه ها در محل نگهداری آنها گمب استریم انجامید. در چادری کنار دریاچه ی تانگانیکا و ضمن مبارزه با مالاریا، مارهای کبرا، حشرات ، و دزدی عنترهای دم کوتاه  ماه ها وقت خود را صرف پرسه زدن در زمین های گل آلود کرد و تنها چیزی که دریافت کرد نگاه زودگذر شامپانزه ها بود که با نزدیک شد ن او هراسان می گریختند. او با صبر و حوصله مقاومت کرد. تا اینکه سرانجام گروهی از شامپانزه ها او را پذیرفتند. جین برای هر کدام از آنها نامی معین کرد و با مشاهداتی که از نزدیک روی شامپانزه ها به عمل آورد به کشفیات تازه و جالبی درباره ی شامپانزه ها به عمل آورد به کشفیات تازه و جالبی درباره ی شامپانزه ی وحشی دست یافت. اودانست که شامپانزه ها وسایل ساده ای می سازند و آنها را به کارمی گیرند. آنها حیوانات کوچک را برای تامین غذای خود شکار می کنندو برای حکومت بر قلمرو خود در گروه های کوچک متمرکز می شوند ور د مرواقع شکار و دفاع ، درگروه های کوچک با هم همکاری می کنند.
 و این نیاز امروز بشر است برای زندگی مسالمت آمیز در کنار طبیعت. امروز باید بجای ادوارد اسنودن که تعهد خود پایبند نبوده و بهرحال از مرز اخلاق برای دو بار گذشته باید  اشخاصی چون جین گودال برای ما سر مشق باشند .
البته منکر این موضوع نمیشوم که باید جهانی ببینیم
اما باید توجه کنیم پس از دیدن جهانی” باید منطقه ای عمل کنیم”
با سپاس
حر منصوری عبدالملکی
دیده بان میانکاله
پ ن : من با توجه به حضورم در شرق مازندران باید تجربیات منطقه ای و بین المللی را در مورد تالابها بیش از پیش مطالعه کرده و روی میانکاله و ضمائم آن کار کنم ، همانگونه که جناب آقای خیر اندیش تلاش خواهند کرد تا از باغ گیاه شناسی نوشهر،که تخریب نشدنش حاصل چند سال تلاش فعالین محیط زیست کشور است در مقابل تحرکات اخیر منفعت طلبان پاسداری کند