اتلاف انرژی در شب ؛50 درصد از نور اماکن سرباز هدر می رود

13 تا 19 آوریل (24 تا 30 فروردین) هفته جهانی آسمان تاریک نام گرفته است. چهارمین روز از این هفته، به بررسی آلودگی نوری و تلفات انرژی می پردازد.به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا و به نقل از ساینس، در ایالات متحده به تنهایی حدود 162 میلیون لامپ در شب برای اهداف تجاری و عمومی و حدود یک میلیارد لامپ در خانه ها روشن می شود. به طور میانگین، سالانه حدود 120 تراوات – ساعت انرژی صرف روشنایی خیابان ها و معابر می شود؛ این میزان به اندازه کل برق مورد نیاز نیویورک به مدت دو سال است.

کاملا واضح است که برای روشنایی در شب به نور نیاز است، ولی استفاده از لامپ های پرمصرف و روشن بودن مستمر آن ها در طول شب، جز هدر دادن انرژی فایده ای ندارد. لامپ های نورانی بدون حفاظی که در پارک، خیابان و معابر استفاده می شوند، بیشترین اتلاف انرژی را به خود اختصاص می دهند؛ چراکه نور آن ها بجای اینکه روی زمین متمرکز شود، در فضا پخش می شود، بنابراین بهتر است که لامپ های نصب شده در اماکن عمومی و فضاهای باز، دارای حفاظی باشند که نور را به سمت پایین متمرکز کنند.

بر اساس گزارش انجمن آسمان تاریک، حدود 50 درصد از نور استفاده شده در اماکن سرباز، به هدر می رود. این میزان را به هزینه 3.3 میلیارد دلاری بهای برق این لامپ ها و تولید 21 میلیون تن گاز دی اکسید تولید شده از این لامپ ها در سال اضافه کنید؛ لازم به ذکر است که برای خنثی کردن این حجم از گاز دی اکسید کربن، باید 875 اصله درخت در سال کاشته شود.

بنابراین اولین قدم، نصب لامپ های دارای محافظ در اماکن عمومی است که باید توسط شهرداری رسیدگی شود. مرحله بعدی، خاموش کردن تمام لامپ ها پس از ساعت اداری در کارخانه ها، دانشگاه ها، بانک ها، اداره ها و ساختمان های اداری است. مرحله بعدی قدمی است که به همه ما مربوط می شود و آن خاموش کردن لامپ های اضافی در خانه است.

ممکن است خاموش کردن حتی یک لامپ کمتر در شب، امر پیش پا افتاده ای به نظر بیاید؛ ولی اگر یک لامپ در تمام خانه های یک شهر بزرگ باشد، طبیعتا تاثیرگذار است.استفاده از فناوری های جدید نیز می تواند به کاهش انرژی تلف شده کمک کند. لامپ های LED کم مصرف و لامپ های فلورسنت فشرده، نه تنها سبب کاهش انرژی می شوند؛ بلکه دوستدار محیط زیست هستند. استفاده از سنسورهای حرکتی و تایمر نیز برای راهرو و اماکن عمومی، اقدامات سازنده ای هستند.لامپ کمتر به معنای صرف انرژی کمتر و کاهش گرمای زمین است.

13 تا 19 آوریل هفته جهانی آسمان تاریک نام گرفته است. هدف از برگزاری این مناسبت، افزایش آگاهی در مورد اثرات منفی آلودگی نوری و تشویق افراد برای اقدام در این رابطه است.