خاکسپاری ارگانیک؛پس از مرگ درخت شوید!

تاکنون 54 هزار آلمانی پس از مرگ‌ درخت شده‌اند و اینها افرادی هستند که می‌دانستند پس از مرگ‌شان “سبز خواهند شد”.آسمان آبی، هوای پاک جنگل، صدای پرندگانی که از این شاخه به آن شاخه می‌پرند و فضایی سرسبز که در آن نشانی از دیوار نیست، هرچه هست درخت و سبزه و گیاه است. این‌ها توصیفی مختصر از حال و هوای جنگل‌های زیبای بی‌شمار آلمان است که بسیاری از شهروندان این کشور را هر هفته برای گشت و گذار و بسیاری را برای خوابی ابدی به سوی خود جذب می‌کنند.

پژوهشگران و باستان‌شناسان و تاریخ‌نگاران روش‌های متعددی از دفن جسد انسان‌ها پس از مرگ کشف کرده‌اند از سوزاندن، به دریا سپردن، در برج‌های خاموشی خوراک جانوران شدن گرفته تا مومیائی کردن و تلاش برای جاودانه کردن جسد تا به خاک سپردن آن در کفن یا تابوت شامل این شیوه‌ها هستند.

اما در اروپا برخی به این روش‌ها قانع نیستند و طرفدار طرحی متفاوت شده‌اند که “خاکسپاری ارگانیک” نام گرفته است. در این شیوه جسد انسان پس از مرگ سوزانده می‌شود و خاکستر جمع‌آوری شده در جعبه‌ای کوچک برای رویش دانه‌های یک گیاه بسته‌بندی خواهد شد. “اورنابیوس”، شرکت تولیدکننده جعبه‌هایی است که با گذشت زمان تبدیل به درخت می‌شوند و صندوق‌هایی قابل تجزیه و برگشت‌پذیر به طبیعت هستند. خاکستر جسد انسان را در این جعبه‌ها قرار می‌دهند و روی خاکستر دانه‌های گیاهی که قرار است از خاکستر بروید، می‌پاشند.

شرکت “اورنابیوس” تاکنون نزدیک به 20 هزار از این صندوق‌های ارگانیک را فروخته است.اما برای کسانی که نمی‌خواهند مستقیما به درخت تبدیل شوند هم جایگزین دیگری وجود دارد که خاکسپاری در پای یک درخت است. در آلمان بیش از 300 جنگل وجود دارد که در آن‌ها اجازه‌ی خاکسپاری در دل طبیعت داده شده‌ است.

به گزارش “فرید والد”، بزرگترین و قدیمی‌ترین موسسه خاکسپاری در دل طبیعت در آلمان، 54 هزار شهروند آلمانی تاکنون در جنگل‌های به رسمیت شناخته شده برای این نوع خاکسپاری در پای درختان دفن شده‌اند. 135 هزار تن هم نام خود را برای خاکسپاری آنها در پای یک درخت پس از مرگ‌شان ثبت کرده‌اند. در این جنگل‌ها تابلوهای کوچکی که نام متوفی روی آن‌ها نوشته شده بر تنه‌ درخت حک می‌شود. هر کسی می‌خواهد ناشناس بماند، جنگل برای او بهترین ماواست و درخت او بی‌نام می‌ماند.

به گزارش دویچه‌وله، بیشتر کسانی که تن به خاکسپاری ارگانیک می‌دهند، می‌خواهند پس از مرگ درخت “افرا” شوند. در آلمان درخت «افرا» بیشترین طرفدار را دارد. هرچند که پدیده‌ خاکسپاری در دل طبیعت به استناد پژوهش‌های باستان‌شناسان و تاریخ‌شناسان، پدیده‌ای نو نیست اما اجرای آن با شکل کنونی قدمتی 20 ساله دارد.

کسانی که قصد دارند پس از مرگ پای یکی از درختان “فرید والد” (جنگل – گورستان) به خاک سپرده شوند، نخست درختی را برمی‌گزینند. هزینه خاکسپاری زیر یک درخت از 770 یورو آغاز می‌شود. تازه درخت را نمی‌توان تنهایی صاحب شد؛ پای یک درخت ممکن است خانه ابدی چندین تن شود مگر آن‌که خانواده‌ای دورتادور درخت را بخرد که هزینه آن از 3350 یورو آغاز می‌شود. این هزینه‌ها بسته به جای درخت، نوع درخت و منظره‌ پیرامون درخت متفاوت است. اما اگر کسی نخواهد که خاکسترش در درون جعبه مخصوص بسته‌بندی شود برای رویش یک درخت جدید، هزینه دفن‌ مستقیم خاکستر جسد او پای یک درخت از 150 یورو شروع می‌شود.

در آلمان به طور قانونی به خاک سپردن جسد انسان و بقایای او اجباری است و همچنین نمی‌توان خاکستر بستگان را برای مثال در جعبه‌ای در باغ خانه دفن کرد. اما در کشوری مانند انگلیس این اجبار وجود ندارد و خاکستر مرده را می‌توان در باغچه‌ خانه هم کاشت.منبع