تغییرات اقلیمی در ایران

مدیر طرح ملی تغییر آب و هوا در سازمان محیط زیست می‌گوید که تغییر آب و هوا و گرم شدن کشور قابل احساس است و در صورتی که روند جهانی گرم شدن 2 درجه‌ای دمای زمین در سال 2030 اتفاق بیافتد، به تناسب، دمای ایران 4 درجه گرم‌تر می‌شود که حیات را در ایران تحت الشعاع قرار خواهد داد.

نوسان در اقلیم‌ ایران، این روزها بیش از هر زمان دیگری خود را نشان داده است. در یک سوی کشور در حالی گرمای هوا و فرسایش خاک، توده‌های گرد و غبار را در هوا معلق می‌کند که در بخش دیگری از کشور بارش برف و کولاک بهار را به سرمای زمستانی پیوند داده‌است. به نظر می‌رسد وضعیت پیش آمده نوعی تنش‌ اقلیمی در کشور را نشان می‌دهد اگر چه بسیاری بروز تغییرات اقلیمی با این سرعت در ایران و حتی جهان را امری غیر قابل قبول و غیر علمی قلمداد می‌کنند.

محسن ناصری، مدیر طرح ملی تغییر آب و هوا، به خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا گفت: کار ما بررسی وضعیت کلان تغییر آب و هوای کشور است. ما تاکنون بررسی سه دوره چهار ساله را در دست داشتیم که در حال حاضر سال سوم دوره سوم آن در دست انجام است. این بررسی متاسفانه در دوره دولت قبلی یک سال متوقف شده بود.

او درباره ارزیابی از اطلاعات جمع‌آورش شده این طرح تا اینجای کار، گفت: داده‌ها نشان می‌دهد که ایران روز به روز خشک‌تر و گرم‌تر می‌شود و این پدیده‌ها متاثر از تغییر آب و هوا است. در محصولی که این طرح ملی در حال تهیه آن است پیش‌بینی‌هایی درباره وضعیت آب و هوایی کشور در سال 2030 و 2050 تهیه می‌شود.منبع