مضرات گردشگری انبوه در تنها جزیره ایرانی خزر/

منصوری از فعالان محیط زیست در یادداشتی تحلیلی به بررسی ابعاد پذیرش گردشگر در “آشوراده” پرداخت/ “تصمیم نسنجیده فرمانداری و مسئولان گردشگری بندر ترکمن جان مسافران نوروزی این شهر را تهدید می‌کند”
گروه اجتماعی خبرگزاری «نسیم» – حر منصوری:  بحث توسعه طرح‌ گردشگری انبوه در جزیره آشوراده در ماهای اخیر  یکی از  مهمترین و چالش بر انگیز ترین اخباری بود که در رسانه های زیست محیطی و مطرح شد .  تقریبا تمامی مقامات و شخصیت های زیست محیطی کشور در مورد آن به واکنش پرداختند .
 
حال امروز که با طرح توقف تفاهم نامه سازمان محیط زیست با گردشگری کمی جامعه زیست محیطی کشور روی آرامش دیده تصمیم نسنجیده ،شتابزده و غیر کارشناسی فرماندار و مسئولان گردشگری بندر ترکمن دوباره باعث شروع بحث های در این زمینه شده و  خواهد شد .
 
سوال جدی نگارنده از این شخصیت سیاسی این است که  آیا ایشان مسئول ایجاد اشتغال برای مردم بندر ترکمن بواسطه حضور گردشگران و گرم شدن بازار اجاره سوئیت و خانه هستند یا مسئول ایجاد در آمد برای اردوگاه دانش آموزی وزارت آموزش و پرورش؟
 
به عقیده من، طرح مرجان نازقلیچی، فرمانداری بندر ترکمن برای ورود گردشگر به منطقه آشوراده با مخاطراتی همراه است که در ذیل به آنها اشاره کرده‌ام.
 خدماتی بسیار مهم همچون (پلیس ،هلال احمر ،آتش نشانی ،شهرداری و خدمات آن ،خدمات بهداشتی درمانی و….. در جزیره وجود نداشته و استقرار آن خدمات با توجه به محدودیت رفت آمد توسط قایق و همچنین محدودیت  استقرار شبانه آنها در جزیره کاملا غیر ضروری و هزینه بالایی دارد .
بدلیل پسروی قابل ملاحظه آب دریای کاسپین و همچنین کانال 2600 متری چپغلی رفت آمد شبانه در این کانال بدلیل وجود سطوح کم آب و خشکی و مهمتر از آن وجود تیرکهای چوبی متعدد میتواند برای قایق ها بسیار خطر ساز باشد .
این تصمیم با توجه به اینکه هیچگاه از این اقامتگاها بصورت عمومی استفاده نشده ، آن هم  در زمانی که مناقشات بر سر آشوراده جدی و ادامه دار است حساسیت‌های زیادی را برای مسئولان استانی مازندران،گلستان و البته مسئولان محلی بندر ترکمن خواهد داشت .
بیش از 90درصد مساحت بسیار ارزشمند جزیره را پوشش گیاهی پوشانده که استقرار شبانه روزی در این جزیره با توجه به نظارت کم سازمانهای دولتی از جمله محیط زیست که تنها یک نیرو آن هم نیمروزی در جزیره دارد ،میتواند احتمال حوادثی تکراری چون آتش سوزی را در جزیره بسیار افزایش دهد .
پسروی آب دریا و رسوبات در کانال چپغلی باعث شده که رفت امد 30 فروند قایق کرایه ای در اسکله بندر با مشکلات بسیاری مواجه شده و رفت آمد این قایقها میتواند بیش از پیش مشکلات کانال و زیست مندان آنرا دچار مشکل کند .(توضیح اینکه این کانال تنها ارتباط حیاتی بین خلیج میانکاله و دریای خزر است)
اقامتگاه های وزارت آموزش پرورش در سالهای قبل در سکوت سازمان محیط زیست و بدون ارزیابی اثرات زیست محیطی در جزیره احداث شده و ادامه حضورش خود جای سوال داشته و دارد .
برای حضور گردشگران در فصول سفر تعداد زیادی از شهروندان بندر ترکمن خانه و سوئیت‌هایی را جهت استقرار گردشگران و دادن خدمات به آنها آماده کرده اند که این فعالیت جزئی از در آمد آنها است . این برنامه  فرمانداری (استقرار مسافر در مهمانسرای آشوراده )تعداد مشتریان این مردم نیازمند را بشدت کاهش خواهد داد و تنها مشکلات گردشگر انبوه را که مهمترین آن افزایش هزینه زندگی ،آلودگی ،شلوغی ،خطر تصادف می باشد را به آنها تحمیل می کند .
جزیره آشوراده جزئی از پناهگاه حیات وحش میانکاله بوده و هر گونه بازدید و مهمتر از آن استقرار شبانه  بصورت محدود و یا گسترده  در آن باید با هماهنگی و صدور مجوز توسط سازمان محیط زیست باشد
 

دانستن این نکنه خالی از لطف نیست که رفت و آمد قایق‌ها و شناورها پس از ساعت 5 بعد از ظهر  بین جزیره و شهرهای اطراف آن قطع شده و هر گونه نیاز به امداد و اورژانس غیر ممکن می شود و این می تواند در صورت بروز هر نوع حادثه و بیماری برای مسافران درون جزیره فاجعه به بار بیاورد و مسئول مستقیم آن مجری این برنامه خواهد بود  ……. ادامه دارد .
 
در ضمن پیشنهاد می‌کنم، فرماندار بندر ترکمن  که در تاریخ 22 دی ماه 92 لوح سپاس از دفتر رهبری دریافت کرده و از طرف ایشان بخاطر فعالیت‌هایشان مورد تمجید قرار گرفتند، نیم نگاهی را به فرمایش‌های اخیر رهبر انقلاب در تاریخ  17 اسفند ماه سال جاری با موضوع محیط زیست و منابع طبیعی داشته باشند و ارزیابی کنند چه میزان از این فعالیت غیر قانونی در تعارض به رهنمودهای رهبر انقلاب در مورد حفظ محیط زیست و منابع طبیعی و بصورت خاص بحث آشوراده است .  
http://nasimonline.ir/detail/News/988805/159