سفر علمی برای پرنده‌نگری، بازدید از تالاب اشک و جاذبه‌های شهر ری

گروه دیده‌بان کوهستان انجمن کوه‌نوردان ایران با همکاری گروه کوه‌نوردی دانش تهران برگزار می‌کند:             

سفر علمی برای پرنده‌نگری، بازدید از تالاب اشک و جاذبه‌های شهر ری

به مناسبت روز جهانی حفاظت از رودها

22 اسفند 1393

سرپرست: مژگان عبدی

     زمان و مدت برنامه

  • حرکت از تهران: ساعت 7 صبح جمعه 22 اسفند
  • بازگشت به تهران: حدود ساعت 20 جمعه 22 اسفند
     نشانی محل حرکت: خیابان انقلاب, نبش خیابان لاله زار

    جاذبه‌های سفر                                                                                          

  • دیدار از تالاب اشک, پیاده روی, عکاسی و شناسایی پرندگان بومی و مهاجر ساکن تالاب
  • بازدید از چهارطاقی ری
  • بازدید از برج طغرل
  • بازدید از دیوار ری (در صورت امکان)                                

 برنامه و خدمات

برنامه‌ریزی و هماهنگی اجرای سفر، کارگاه آموزشی پیش از سفر، بیمه سفر و مسوولیت مدنی،  آشنایی با بوم‌سازگان تالاب، پرنده‌نگری، آموزش ضمنی محیط‌زیست، وسیله حمل و نقل دربستی

ظرفیت: 28 نفر  

هزینه: هرنفر 36000 تومان (20 درصد تخفیف برای کودکان زیر 13 سال)

کارگاه آموزشی پیش از سفر (اختیاری و مجانی)

برنامه و موضوعات

  • معرفی برنامه پرنده نگری و بازدید از تالاب اشک و جاذبه های شهر ری – مژگان عبدی – 10 دقیقه
  • معرفی پرنده های بومی و مهاجر تالاب اشک – احسان جنتی – 30 دقیقه
  • نمایش عکس و فیلم از آبشار آتشگاه و رود خرسان 3 – محمود بهادری – 20 دقیقه
  • اهمیت رودها و تالاب ها – عباس محمدی – 20 دقیقه
  • پرسش و پاسخ و پنل گفتگو – 20 دقیقه

زمان و محل برگزاری: ساعت 18 تا 20، روز دوشنبه 18 اسفند ماه 1393 در نشانی؛ خیابان ولیعصر، بالاتر از فاطمی، کوچه مجلسی، پلاک 27، جلسه هفتگی گروه کوه نوردی دانش تهران

 وسایل مورد نیاز برای سفر

  • کارت شناسایی و دفترچه بیمه، لباس اضافی و گرم و بادگیر، کوله‌ی یکروزه، قلم و دفترچه یاداشت، دارو و لوازم بهداشتی شخصی، کفش کوه‌پیمایی، کلاه آفتابی، کرم ضد آفتاب، کلاه و دستکش گرم و یک جفت جوراب گرم اضافی، چکمه پلاستیکی بلند تا زانو، باتوم و زیرانداز در صورت امکان
  • صبحانه، نهار، تنقلات و میوه، بشقاب و قاشق شخصی، قمقمه آب و لیوان (ترجیحا فلزی)، فلاسک کوچک

  ثبت‌نام

  • در صورت انصراف تا سه روز هفته پیش از سفر 40 درصد از هزینه سفر عودت می‌شود و پس از آن امکان عودت وجه امکان پذیر نیست.
  • مهلت ثبت‌نام تا دوشنبه 18 اسفند 1393 است و اولویت با افرادی است که زودتر ثبت‌نام می‌کنند.
  • لطفا برای ثبت نام از ساعت 10 تا 17 روزهای اداری با شماره 66712243 تماس بگیرید.

 شرایط سفر

ما متعهد می شویم پس از مطالعه فراخوان و شرایط این سفر و با آگاهی و پذیرش موارد زیر برای ثبت نام و شرکت در سفر اقدام بکنیم.

1. سفر را مسوولانه و سازگار با محیط‌زیست اجرا می‌کنیم.  کارهای زیر بخشی از کوشش ما در این راستا است:

  • مدیریت و بازیافت پسماند در طول سفر و استفاده نکردن از ظرف‌های دورانداختنی
  • رعایت اصول طبیعت گردی سبز در گشت‌ها و بازدید از طبیعت
  • تغذیه سالم در طول سفر
  • موردهای دیگری که در سفر از سوی کارشناسان یا راهنمایان آموزش داده شود

بردباری، مهربانی و کمک به همسفران، و همیاری با برگزارکنندگان لازمه‌ی سفر گروهی است.
به هنجارها، آداب و رسوم و فرهنگ جوامع بومی احترام می‌گذاریم.
چنانچه سفر به حد نصاب مورد نظر نرسد، سفر ابطال و پول دریافتی برگشت داده خواهد شد. برگزارکننده موظف است در این خصوص حداقل 48 ساعت پیش از حرکت موضوع را به آگاهی برساند.

  1. مسافر موظف است در ساعات اعلام شده در برنامه شرکت کند و در صورت حضور نیافتن به موقع
  2. مسئولیت مراقبت از فرزندان زیر هجده سال، و حفظ اموال و مدارک شخصی در تمام طول سفر به عهده‌ی مسافر بوده و در این مورد هیچ مسئولیتی متوجه راهنما و برگزارکننده نخواهد بود.
  3. عدم ترک محل اقامت پس از ساعت مقرر برای جلوگیری از اختلال در استراحت دیگران و توجه به موارد زمانی مطرح شده توسط مسوولان برنامه
  4. ممنوعیت مصرف دخانیات و مشروبات الکلی در سفر

 

معرفی مختصر برنامه و جاذبه‌های سفر:

تالاب اشک (عشق آباد)

تالاب اشک (عشق آباد) در موقعیت جغرافیایی N352751 E513106 در استان تهران واقع است. این تالاب یکی از مراکز بسیار عالی برای پرنده نگری در حاشیه تهران است وتا کنون ۱۴۰ گونه پرنده از این تالاب رکورد شده است. تالاب مربع شکل است و طول آن در حدود 700 متر است. ارتفاع تالاب از سطح دریا 960 متر و پوشش گیاهی حاشیه آن گیاه نی است. دسترسی به تالاب از طریق تهران کمربندی شهر ری ، جاده ورامین ، بعد از فیروز آباد خروجی تپه میل، طی مسافتی در حدود ۱۰ کیلومتر در جاده آسفالت و رد شدن از شهرک صنعتی عشق آباد و روستای عشق آباد،  پس از گاوداریهای انتهای روستا در یک مسیر خاکی ۲ کیلومتری  تا تالاب میسر است.

 از جمله پرندگان آبزی و کنار آبزی تالاب میتوان به این موارد اشاره کرد: کلاغ ابلق، زاغی، کلاغ سیاه، گنجشک خانگی، دم جنبانک ابلق، قمری خانگی و کبوتر چاهی، سنقر تالابی، کورکور سیاه ، آبچلیک تک زی، حواصیل خاکستری، حواصیل سفید بزرگ، خروس کولی، آبچلیک پاسرخ، خروس کولی دم سفید، سلیم طوقی کوچک، خوتکا ، نوک خنجری، اگرت کوچک، چلچله، چکاوک کاکلی، چکاوک آسمانی، اردک سرحنایی، کاکایی صورتی، حواصیل ارغوانی، فلامینگو ، آبچلیک آوازه خوان، کاکایی ارمنی، سلیم کوچک، دم جنبانک زرد، چکچک دشتی، پاشلک، تلیله نوک پهن، سینه سرخ، تلیله دم سفید، سسک چیفچاف، سار معمولی، چنگر نوک سرخ، پیپت تالابی ، چنگر، پرستوی دریایی تیره، قرقی، سسک بزرگ نیزار  و سنگ چشم دم سرخ.

 آتشکده ری                                             

آتشکده ری که در بین اهالی به تپه میل مشهور است درکنار جاده تهران به ورامین و بر روی تپه ای ما بین مزارع جو قرار دارد .در کتب مقدس زرتشتی به ری به عنوان یک مرکز دینی اشارات بسیاری شده است و شاید این آتشکده مرکز شهر ری باستان بوده است! در این تپه در سالهای اخیر حفاری فعالی شده است و آثار بسیاری از آن بدست آمده است. بالای تپه آتشکده بزرگی قرار دارد که از دور مشخص است و آتش مقدس در آن همیشه روشن بوده است. در زیرآتشکده تونلی قرار دارد که برای جابجا کردن آتش از آن استفاده میکردندو دلیل این امر این است که بر طبق سنن زرتشتی نباید آتش مقدس در مقابل نور آفتاب قرار گیرد. این تونل دو طرف تپه را به هم وصل می کند. در قسمت دیگر تپه بناهایی از دل خاک بیرون آمده است و در آنها گچبری های زیادی یافت شده است . در موزه این تپه گنجینه زیبایی از گچبریهای ساسانی قرار دارد که هنوز به موزه های خارجی فرستاده نشده است.

 برج طغرل

برج طغرل در شرق آرامگاه ابن بابویه در شهر ری واقع شده‌است و از آثار به جا مانده از دورهٔ سلجوقیان می‌باشد. ارتفاع برج حدود ۲۰ متر می‌باشد (بدون احتساب گنبد مخروطی شکلی که امروزه اثری از آن نمانده) به عقیدهٔ برخی از کارشناسان این برج شبیه عقربه‌های ساعت بوده و می‌توان از روی تابش آفتاب بر روی کنگره‌های آن زمان را تشخیص داد.

دیوار ری

 باروی ری قدمتی ۶۰۰۰ ساله دارد که احتمالاً مربوط بهدوره مادهامی باشد، ری بعد بر اثر زلزله خراب شد و سلوکوس اولین جانشین اسکندر آن را از نو آباد گردانید .باروی ری، دیواری است با کاربرد دفاعی که در دوره حکومت اشکانیان دورتادور شهر را در بر می‌گرفته و هم‌اکنون تنها حدود ۳ کیلومتر از بقایای این دیوار که قسمتی از آن بر روی صخره چشمه علی واقع شده باقی‌مانده است. این بارو دارای وسعتی در حدود ۱۸۰۰*۲۵۰۰ متر است و با باروی بسیاری از شهرهای نظامی مشابه قابل مقایسه‌است. اطراف آن در گذشتهخندقیوجود داشته که در هنگام خطر برای دفاع آن را از آب پر می‌کرده‌اند. طول بقایای این بارو ۴۵۳ متر است که به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می‌گردد. حداکثر ارتفاع آن ۸ متر و حداقل آن ۳٫۲ متر می‌باشد. این دیوار قدیمی در بالایکتیبه فتحعلی شاه قاجارو در شمالچشمه علیواقع درشهر ریمی‌باشد. این دیوار مانند باروی اصلی ری از چینه و خشت ساخته شده و دارای برج‌های پشتیبان است. در ظاهر نیمه شرقی آن به طور کامل و پی‌های آن در دیگر جهات در آغازدوره قاجارباقی بود و حدود ری قبل از اسلام را نمایان می‌کرد.