غنی ترین زیستگاه حیات وحش در کشور کجاست ؟

پناهگاه حیات وحش موته در استان اصفهان غنی ترین زیستگاه حیات وحش کشور به لحاظ تعداد پستانداران شاخص و قابل سرشماری می باشد.سرشماری زمستانه پستانداران پناهگاه حیات وحش موته طی هفته گذشته با حضور ۸ اکیپ ۲ الی ۳ نفره از کارشناسان محیط طبیعی و محیط بانان استان اصفهان به مدت دو روز برگزار شد.

رئیس اداره محیط زیست گلپایگان در این باره گفت: در جریان این سرشماری که به روش مشاهده مستقیم صورت گرفت مجموعا ۱۱,۵۸۴ آهو، قوچ و میش، کل و بز و گراز شمارش گردید.مرتضی جمشیدیان اظهار داشت: این تعداد شامل ۵۱۸۰ آهو، ۵۱۰۲ قوچ و میش، ۱۲۶۷ کل و بز و ۳۵ گراز بوده است.

البته تعداد حیات وحش این زیستگاه بیش از تعداد فوق الذکر است و آمار ارائه شده صرفا مربوط به جانورانی است که مستقیما توسط اکیپ های سرشماری مشاهده و ثبت شده اند. قطعا به دلیل وسعت منطقه بسیاری از جانوران حین سرشماری مشاهده نشده اند و ما خودمان میدانیم که تعداد حیات وحش موته بیش از اینها است.موته علاوه بر تعداد بالای حیات وحش از تنوع زیستی غنی کم نظیری برخوردار است.

تاکنون در مجموع ۴۷۸ گونه گیاهی متعلق به ۲۴۰ جنس و ۵۳ خانواده در این منطقه شناسایی گردیده است. نزدیک به ۲۷۰ گونه از این مجموعه از گیاهان دارویی مفید می باشند که از جمله آنها می توان آویشن، کرفس کوهی، کاکوتی، کما، جاشیر، زرشک، گل اورانه، خاکشیر تلخ، تمشک، انجیر و ریواس را نام برد و انواع گیاهان بوته‌ای و درختچه‌ای به ویژه درمنه و گون نیز در این منطقه رویش دارند.

تاکنون ۱۴۲ گونه مهره دار شامل ۲۵ گونه پستاندار، ۸۸ گونه پرنده، ۲۵ گونه خزنده، یک گونه دوزیست و ۳ گونه ماهی در این منطقه شناسایی شده است.آهو، قوچ و میش، کل و بز، گراز، پلنگ، گربه شنی، گربه پالاس، کاراکال، روباه، شغال، گرگ، کفتار، سمور، خرگوش وحشی، پایکا، تشی، هامستر دم دراز، هامستر خاکستری و سنجاب درختی مهمترین پستانداران موته به شمار می روند.

این گزارش را به صورت کامل در دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران بخوانید.