آلودگی هوا یک دغدغه جهانی است

ایسنا نوشت : آلودگی هوا در سراسر جهان در حال افزایش است و طبق آخرین آمار بین‌المللی، سالانه حدود 3.2 میلیون نفر قربانی می‌گیرد.آلودگی هوا سالانه منجر به مرگ زودرس 3.2 میلیون نفر و بروز بیماری‌های مختلف در بسیاری دیگر می‌شود.

در یک مطالعه پنج ساله که از سال 2009 میلادی و با شرکت 200 هزار داوطلب از 21 کشور جهان آغاز شد، ‌وضعیت سلامت جسمی این افراد بررسی و تاثیر عوامل زیست محیطی خطرناک بر بروز بیماری‌هایی همچون بیماری‌های قلبی،‌ دیابت و سرطان در طول این مطالعه مورد سنجش قرار گرفت.

در این مطالعه گسترده بررسی شده که چطور آلودگی‌های محیطی مثل دود حاصل از وسائل نقلیه و آلودگی‌های صنعتی و آلودگی‌ هوا در محیط های داخلی و سرپوشیده مانند آلودگی ناشی از وسایل گرمازای خانگی و پخت و پز موجب افزایش خطر بروز بیماری های ریوی، سکته و بیماری‌های قلبی می‌شود.

به گزارش نیویورک تایمز، نتایج این بررسی بلندمدت تایید کرد که تاثیر این آلودگی‌ها بر بروز بیماری‌ها در دو کشور هند و چین به مراتب بیشتر و شدیدتر است و این دو کشور در رتبه‌های بالای آلودگی در بین سایر کشورها قرار دارد. به گفته کارشناسان این یافته تاکید می‌کند که خط مشی‌های جهانی برای مقابله با آلودگی هوا نیاز به تغییر دارد و برای مثال مقامات دولتی هند و چین باید سیاست‌های لازم را برای مبارزه با این معضل اتخاذ کنند.

با این حال آلودگی‌ هوا در کشورهای اروپایی نیز آمار بالایی دارد. در ماه مارس سال جاری فرانسه بیشترین سطح آلودگی هوا را در مقایسه با قبل تجربه کرده است. بررسی‌های انجام شده همچنین نشان می‌دهد آلودگی‌ هوا در کشورهای اروپایی بیشتر از ایالات متحده است.

با وجود بررسی وضعیت آلودگی هوا در کشورهای مختلف نباید فراموش کنیم که این موضوع، یک دغدغه جهانی است و تمام دولت‌ها باید به جای بررسی منطقه‌ای با آلودگی هوا به عنوان یک معضل بین‌المللی برخورد کنند تا برای کنترل آن به نتیجه مطلوب برسند.

بنابراین گزارش، سازمان جهانی بهداشت برای آلودگی‌های ذرات معلق بیش از 10 میکروگرم در هر مترمکعب جریمه‌ای نقدی در نظر گرفته و آن را ناسالم اعلام کرده است. غیر از سازمان جهانی بهداشت، ایالات متحده نیز استاندارد اختصاصی خود را در مورد ذرات معلق دارد که برابر با 12 میکروگرم در هر مترمکعب است. بر اساس این استاندارد، آلودگی هوا در 13 درصد از شهرهای آمریکا از این میزان بیشتر است.

در این بین اروپا وضعیت متفاوتی دارد و میانگین سطح آلودگی هوا ناشی از ذرات معلق در شهرهای اروپایی دو برابر استاندارد تعیین شده از سوی سازمان جهانی بهداشت و 21.7 میکروگرم در هر مترمکعب است. بر اساس استاندارد سازمان جهانی بهداشت، در مجموع 93 درصد از شهرهای اروپایی به لحاظ آلودگی هوا در حالت ناامن قرار دارند. در واقع استاندارد اتحادیه اروپا از ذرات معلق از استانداردهای اعلام شده از سوی سازمان جهانی بهداشت و آمریکا بیشتر و برابر با 25 میکروگرم در هر مترمکعب است. بنابراین بر اساس استاندارد اروپایی تنها یک چهارم شهرهای اتحادیه اروپا و دو منطقه از ایالات متحده از این استاندارد رد شده و آلوده محسوب می‌شوند.