یخچال‌های تبت در گرم‌ترین روزهای خود در دوهزار سال گذشته!!

فلات تبت، که یخچال‌های آن آب آشامیدنی صدها میلیون نفر را در قاره‌ی پهناور آسیا تامین می‌کند، در پنجاه سال اخیر گرم‌ترین دوران خود را در دو هزاره‌ی گذشته تجربه می کند.

بر اساس گزارشی که موسسه‌ی علمی تحقیقات فلات تبت (چین) منتشر کرده است، دما و رطوبت در قرن حاضر، هم چنان روند بالارونده دارند و این سبب پس‌نشستن و ناگشودگی یخچال‌ها خواهد شد. بر اسای این تحقیق، روند افزایش دما در پنجاه سال گذشته دوبرابر شده است.

پس‌نشستن یخچال ها می تواند تامین آب چندین رود اصلی آسیا را که از فلات تبت سرچشمه می‌گیرند با اخلال جدی مواجه سازد از جمله رود «زرد» و «یانگ تسه» در چین، رود «برام پوترا» در هند و رودهای «مکونگ» و «سالوین» در جنوب شرق آسیا.

در ماه می ۲۰۱۴ (اردیبهشت ۹۳) دانش‌مندان چینی از کاهش یافتن ۱۵ درصدی (برابر با ۸۰۰۰ کیلومتر مربع)  این یخچال ها در سی‌سال گذشته خبر دادند.

این گزارش خاطرنشان می‌کند که ترکیبی از گرمایش عمومی زمین و فعالیت‌های انسان بر روی فلات تبت، احتمال بروز سیل‌ها و رانش زمین را بسیار فزون خواهد ساخت.

دانش‌مندان تاکید دارند که دولت‌ها باید برای کاهش اثر نقش انسان بر زیست‌بوم شکننده و آسیب‌پذیر منطقه کاری جدی انجام دهند.

از طرف دیگر شاهدیم که دولت پکن با پی‌افکندن تعدادی «ابر سد»، ساخت چندین نیروگاه آبی بسیار بزرگ را پیش می‌برد که قرار است تا سال ۲۰۲۰ آغاز به کار کنند!، دولت چین در دهه‌های گذشته هزاران سد را برای کم کردن وابستگی خود به واردات سوخت‌های فسیلی بر روی رودهای این کشور برپا کرده است. هندوستان هم ساخت تعدادی نیروگاه آبی بر روی رود «برام پوترا» را در برنامه دارد و هم اکنون در حال بررسی بیش از یکصد پیشنهاد تجاری است.

 

ترجمه از گزارش رویترز