تغییر در رژیم غذایی برای کمک به حل مشکل کم آبی ایران

جدیدترین گفتگوی پرویز کردوانی، پدر کویر شناسی ایران در خصوص مشکلات آبی ایران حاوی نکات جالب و جدیدی است. کردوانی خواستار حذف گوشت گوسفند از سبد کالایی ایرانیان و جایگزینی غذاهایی دریایی با آن شده است.
کردوانی در بخشی از گفتگوی خود با خبرآنلاین گفته: “در قسمت جنوبی سراسر 2000کیلومتر از بندر گواتر تا آبادان را باید استخرهای پرورش میگو بگذارند. از چابهار تا بوشهر یا حتی بندرعباس سالی دو بار می توانیم میگو پرورش دهیم. زیرا خلیج فارس ما از گذشته بهترین میگو ها را داشته است. باید کاری کرد که دیگر گوسفند نگهداری نشود. چون در شهرهایی مانند گرمسار و قم از آب ها برای کاشت خوراک دام خود استفاده می کنند. حتی گوشت گوسفند را از سبد کالایی خود خارج کنیم و مواد غذایی خود را از دریا تهیه کنیم. بیشتر روستاهایی که الان چاه دارند نباید فقط آبشان را برای کشاورزی استفاده کنند بلکه باید استفاده چند منظوره از آب چاه کرد. پس می توان در ابتدا استخر تفریحی درست کرد. درست پشت سر آن با آبی که از استخر وارد حوض می شود بیایند ماهی پرورش دهند آب حتی اگر شور هم باشد می توان ماهی پرورش داد.”
اگر چه کردوانی در این گفتگو خواستار جایگزین شدن ماهی و میگو با گوشت قرمز شده است و در هر صورت حیوانی کشته می شود اما این برای نخستین بار که یک چهره زیست محیطی در این سطح علمی و شهرت برای نجات محیط زیست ایران نگاهی به بشقاب های ایرانیان دارد و تغییر در سبد غذایی را یکی از راه های حل بحران محیط زیست ایران می داند.
اثرات زیست محیطی پرورش دام و گوشت قرمز بر گرمایش جهانی، اتلاف منابع آبی، آلودگی های زیست محیطی و اتلاف منابع غذایی سالهاست که اثبات شده است و کاهش مصرف گوشت و در نهایت رژیم غذایی گیاهی یکی از الزامات جهانی برای نجات زمین در قرن حاضر شمرده می شود اما شوربختانه در ایران این مساله مورد غفلت قرار گرفته است.
صحبت های پدر کویر شناسی ایران می تواند فتح بابی باشد برای چهره های دانشگاهی محیط زیست ایران تا از این پس با جرات و جسارت، کاهش مصرف گوشت و تغییر رژیم غذایی را یکی از راه های نجات زیست بوم ایران معرفی کنند!