خطر پایداری زباله‌های دارویی در محیط زیست

کارشناسان هشدار دادند: داروهای پرمصرف، ترکیبات شیمیایی در محیط زیست به‌جا می‌گذارند که برای سلامت محصولات کشاورزی مضرند.داروهایی که مصرف آنها شایع است وقتی که بلااستفاده می‌شوند ترکیبات شیمیایی از آنها برجای مانده و وارد محیط زیست می‌شوند که این ترکیبات حتی در برابر فرآیند تصفیه و بهبود آب نیز مقاوم هستند و در نتیجه موجب آلودگی شدید محصولاتی که می‌خوریم، می‌شوند.

در اکثر منازل داروهایی وجود دارد که تاریخ انقضای آنها به اتمام رسیده یا ظروف محتوی آن نیمه تمام مانده است اما پاکسازی خانه از این داروها و ریختن آنها در سطل زباله روش درستی نیست. نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد چگونه رشد محصولات پرمصرفی همچون کاهو و ترب می‌تواند تحت تاثیر حتی میزان اندکی از این داروها باشد. حجم قابل توجهی از زباله‌های دارویی سرانجام وارد محیط زیست می‌شوند و مردم اطلاعات ناچیزی از تاثیر آن روی گیاهان و دیگر موجودات زنده دارند.

«کلار ردشاو» یکی از کارشناسان این مطالعه به همراه همکارانش برای بررسی بیشتر روی تاثیر داروهای دیکلوفناک و ایبوپروفن دور ریخته شده که روزانه بیش از 30 میلیون از آنها در سراسر جهان تجویز می‌شود پرداختند. همچنین گروه دیگری از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی که دور ریخته می‌شوند مورد بررسی قرار گرفت.

طبق گفته ردشاو، این داروها در زباله و آب تجزیه می‌شوند اما در بیشتر سیستم‌های مدیریت و بازیافت فاضلاب و زباله این امکان وجود ندارد که بسیاری از ترکیب‌های شیمیایی حاصل از این داروها از محیط حذف شوند.به گزارش ایسنا به نقل از نیچرورلدنیوز، در این بررسی متخصصان دریافتند داروی مسکن ایبوپروفن تاثیر سوء بر رشد اولیه ریشه گیاه کاهو دارد و داروهای گروه اسید فنامیک نیز مانع از رشد ریشه ترب می‌شود و آن را از بسیاری از موادمغذی محروم می‌کند.