ما عزاداران همیشه در صحنه!

جوان، سرطان، مرگ، کودک، سرطان، مرگ، سونامی سرطان، جوان، شیمی درمانی، بیماریهای خاص، مرگ، داروهای کمیاب، درد، سرطان، مرگ…
چه قدر این روزها جملات ترکیب شده با این کلمات را می شنویم!
یک جوان دیگر هم مرد، این بار این جوان نام آشنا و مشهور بود و ما طبق معمول چند روزی عزاداری خواهیم کرد و بر سر و سینه می زنیم، آهنگ هایش را به اشتراک می گذاریم و عزاداری مجازی و حقیقی راه می اندازیم … تا جوانی دیگر، مرگی دیگر و عزاداری دیگر…
صفحات مجازی پر شده از عکس های مرحوم مرتضی پاشایی، از اینستاگرام علی دایی و فرهاد مجیدی تا گلشیفته فراهانی، رضا یزدانی و نمایندگان مجلس! ای کاش این هنرمندان، ورزشکاران، مدیران و مردمی که برای مرتضی پاشایی عزاداری می کنند کمی در مورد علت های افزایش سرطان در کشور اطلاع رسانی می کردند. ای کاش می پرسیدیم این سونامی سرطان که به جان مردان و زنان این سرزمین افتاده از کجا آمده؟!
سوای عوامل ژنتیکی، آلودگی هوا، خاک و آب ، افزایش مصرف دخانیات، بنزین های آلوده، پارازیت ها، برنج های وارداتی آلوده، افزایش استفاده از سموم و کودهای شیمیایی، رژیم غذایی نامطلوب، استرس و … همه از عواملی هستند که مردمان این سرزمین را به کام مرگ می کشند. گفته می شود 100 هزار نفر سالانه در ایران به انواع بیماری های سرطان مبتلا می شوند و سالانه شاهد بیش از 30 هزار مرگ و میر ناشی از این بیماری در کشور هستیم.
به انتظار مرگ نشسته ایم تا بر سر بزنیم، در وصف مُرده مرثیه سرایی کنیم و عکسش را در همه جا به نمایش بگذاریم اما هیچ گاه به دنبال دلایل مرگ نرفته ایم… ما عاشقان مرگ و عزا هستیم، نه جویندگان زندگی!
و باز دوباره، ای کاش می پرسیدیم این سونامی سرطان که به جان کودکان، زنان و مردان این سرزمین افتاده از کجا آمده؟!

توضیح عکس: مردمی که امروز جلوی بیمارستان محل درمان مرحوم مرتضی پاشایی رفته بودند.