متهم جدید تغییرات آب و هوایی !

یک میکروب جدید که از خود گاز متان آزاد می‌کند به تازگی در سوئد کشف شده که متخصصان محیط زیست، آن را از عوامل مهم تغییرات جوی معرفی کردند.میکروب جدید با نام علمی Methanoflorens Stordalenmirensis یکی از گونه‌های بسیار متنوع میکروب‌های خاکی است که از سوی متخصصان محیط‌ زیست به عنوان یکی از بزرگترین عوامل تشدید تغییرات جوی ناشی از فعالیت‌های بشری معرفی شده است. این میکروب که پیش از این ناشناخته بود، اوایل امسال توسط گروهی از متخصصان بین‌المللی در خاک‌های مناطق منجمد سوئد یافت شد. اما چه عاملی باعث نگرانی متخصصان محیط‌ زیست از کشف این میکروب شده است؟

کارشناسان محیط‌ زیست معتقدند این میکروب حجم بالایی کربن از خاک‌های منجمد به شکل متان منتشر می‌کند که این گاز یک عامل مهم در گیر انداختن گرما در جو زمین محسوب می‌شود.به گزارش ایسنا به نقل از نیچرورلد نیوز، نتایج این مطالعه همچنین نشان می‌دهد تمام میکروب‌های خاک با هم مشابه نیستند. میکروب‌های موجود در خاک به دو شیوه مختلف متان تولید می‌کنند. برخی از آن‌ها با کمک استات که یک مولکول ارگانیک گیاهی است، متان تولید می‌کنند و برخی دیگر نیز با کمک دی‌اکسید‌کربن و هیدروژن متان آزاد می‌کنند.

«کار مودی مک‌کالی»، سرپرست اصلی این مطالعه می‌گوید: در هر دو فرآیند فوق برای میکروب انرژی تولید می‌شود و مانند انسان که دی‌اکسید‌کربن بازدم می‌کند، این میکروب نیز متان بازدم می‌کند.مک‌کالی می‌گوید: با این حال دریافتیم در زمین‌های یخی در حال ذوب، بخش عظیمی از گاز متان منشاء «استاتی» ندارد. در حالی که پیش از این تصور می‌شد متان موجود در این خاک‌ها منشاء استاتی دارد اما نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که ردپای عامل دیگری در میان است.

این مسئله باعث شد کارشناسان محیط زیست برآورد کنند چه میزانی از کربن محبوس در خاک به شکل گاز متان در جو آزاد شده است. یافتن پاسخ این سؤال بسیار هزینه‌بر بود اما آن‌ها اکنون موفق به یافتن این عامل شدند که میکروب‌های خاک به‌ ویژه Methanoflorens‌ها نقش مهمی در حجم گازهای گلخانه‌ای جو ایفا می‌کنند و مطالعات بیشتر می‌تواند منتهی به الگوهای دقیق‌تر آب و هوایی مرتبط با این مسئله شود.