2 سال خشکسالی پیاپی در 19 استان کشور

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی از کاهش 33 درصدی بارندگی پایتخت در سال زراعی جاری نسبت به میانگین بلند مدت خبر داد و گفت: در سال زراعی گذشته استانهای یزد با 43.5 درصد کاهش نسبت به سال گذشته، سمنان با 32.9 درصد کاهش و البرز با 29.2 درصد کاهش نسبت به سال زراعی گذشته کم بارش ترین استانها بوده اند.

شاهرخ فاتح در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: در سال زراعی 92 یعنی از ابتدای مهرماه 92 تا ابتدای مهرماه 93 میزان بارندگی در کشور معادل 209.2 میلیمتر بوده که این میزان در مقایسه با بارندگی سال گذشته که برابر 225.6 میلیمتر بوده 7.3 درصد کاهش را نشان می دهد.

کاهش 11 درصدی بارندگی سال زراعی جاری در کشور نسبت به میانگین بلند مدت

به گفته وی، میزان بارندگی در سال زراعی 92 در کل کشور نسبت به میانگین بلندمدت که معادل 234.8 میلیمتر بوده 10.9 درصد کاهش داشته است.

کاهش 19 درصدی بارندگی در تهران در سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی اظهار داشت: میزان بارندگی در تهران در سال زراعی 92 معادل 224 میلیمتر بوده که این میزان نسبت به سال گذشته که برابر 275.2 میلیمتر بوده 18.6 درصد کاهش و نسبت به میانگین بلند مدت که معادل 332.4 میلیمتر بوده 32.6 درصد کاهش را نشان می دهد.

یزد کم بارش ترین استان نسبت به سال گذشته

فاتح تصریح کرد: در سال زراعی گذشته استان های یزد با 43.5 درصد کاهش نسبت به سال گذشته، سمنان با 32.9 درصد کاهش و البرز با 29.2 درصد کاهش نسبت به سال زراعی گذشته کم بارش ترین استانها بوده اند.

بوشهر پر بارش ترین استان نسبت به سال گذشته

وی افزود: در این مدت استان بوشهر با 51.9 درصد، هرمزگان 36.8 درصد و همدان با 26.1 درصد افزایش بارندگی نسبت به سال زراعی گذشته پربارش ترین استانها بوده اند.

البرز کم بارش ترین استان نسبت به میانگین بلند مدت

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی یادآور شد: در سال زراعی گذشته استانهای البرز با 42.4 درصد، سمنان با 42.1 درصد و خراسان شمالی با 35.9 درصد کاهش نسبت به میانگین بلندمدت بارندگی کم بارش ترین استانها بوده اند.

بوشهر پربارش ترین استان نسبت به میانگین بلند مدت

فاتح گفت: در سال زراعی گذشته استان های بوشهر با 27.5 درصد، هرمزگان 24.3 درصد و ایلام با 15.1 درصد افزایش نسبت به میانگین بلندمدت بارندگی پربارش ترین استانها بوده اند.

زنگ خطر خشکسالی در 19 استان کشور

وی افزود: استان هایی که دو سال زراعی پیاپی را شرایط منفی داشته اند یعنی میزان بارندگی در آنها کاهش داشته شامل استان های آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، زنجان، کردستان، کرمانشاه، همدان، لرستان، مرکزی، قم، تهران، البرز، مازندران، سمنان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، فارس و قزوین بوده اند.رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی تاکید کرد: کاهش میزان بارندگی برای دو سال پیاپی در این استانها زنگ خطر خشکسالی شدید است که مسئولان باید آن را جدی بگیرند.

افزایش 1.5 درجه ای دمای یک سوم شمالی کشور در سال زراعی 92

فاتح یادآور شد: در سال زراعی 92 یک سوم شمالی کشور به جز مناطقی در خراسان رضوی و خراسان شمالی دمای هوا نیم تا یک و نیم درجه در مقایسه با میانگین بلندمدت گرم تر بوده است.به گفته وی، در این مدت بقیه مناطق از نظر دمایی نرمال بوده و بخش هایی از جنوب سیستان حدود نیم تا یک و نیم درجه نسبت به میانگین بلندمدت خنک تر بوده اند.

خنک تر بودن 9 استان کشور در سال زراعی 92 نسبت به سال گذشته

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی اظهار داشت: در سال زراعی 92 استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، همدان، مرکزی، بخش های عمده ای از یزد و اصفهان و بخش هایی از کرمان و سیستان و بلوچستان نسبت به سال گذشته نیم تا یک و نیم درجه خنک تر بودند و بقیه مناطق کشور نسبت به سال گذشته شرایط دمایی نرمال داشته اند.

به گزارش مهر، با توجه به اینکه در حال حاضر زنگ خطر خشکسالی برای دومین سال متوالی در بیش از نیمی از استان های کشور به صدا درآمده و اثرات کاهش بارندگی نه تنها در تالابها و محیط های طبیعی بلکه سدهایی که تأمین کننده آب شرب کلان شهرها هستند به وضوح دیده می شود به نظر می رسد زمان آن فرا رسیده که مسئولان تمام دستگاهها کمبود آب و خشکسالی را جدی گرفته و با برنامه ریزی اصولی برای مقابله با این شرایط که احتمالا به زودی بخش اعظم کشور را فرا می گیرد خود را مهیا کنند و دستکم با جلوگیری از هدر رفت منابع آب در بخشهایی مانند کشاورزی با بیلان 30 درصد و یا رفع پوسیدگی خطوط انتقال  که مقدار زیادی آب را از بین می برد منابع موجود را ذخیره کرده، مانند یک کشور بیابانی حساب کمتری بر نزولات آسمانی باز کنند.