نظرخواهی در مورد چگونگی صعود مسوولانه به دماوند

همه‌ی کوه‌نوردان طبیعت‌دوست کشور، از ریخت و پاش زباله در مسیرهای صعود به دماوند، و همچنین از فرسایش شدید خاک که ناشی از رفت و آمد مفرط در خارج از مسیرهای پاکوب است و  به‌ویژه در اطراف پناهگاه جنوبی به چشم می‌خورد، آگاهی دارند.

 این آلودگی‌ها و فرسایش‌ها، در کنار مشکلات دیگری مانند چرای مفرط دام، رفت و آمد سنگین و چرای حیوانات باربر، آمد و شد خودروها تا ارتفاع 3000 متری مسیر جنوبی و 4000 متری غرب قله، معضل دفع فضولات انسانی، و…  به سیمای طبیعی این میراث ملی آسیب رسانده است.

در شرایط اقلیمی خشک و نیمه خشک کشور ما، آسیب‌دیدگی طبیعت اثرات بسیار سختی دارد و بازگشت محیط‌های آسیب‌دیده به وضع طبیعی بسیار زمان‌بر و حتی ناممکن است.

فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی، انجمن کوه‌نوردان ایران، و انجمن دوستداران دماوندکوه در نظر دارند راهکارهایی برای کاستن از اثرات منفی کوه‌نوردی و گردشگری در دماوند بیابند.

از این رو، از جامعه‌ی کوه‌نوردی و دیگر دوستداران محیط زیست درخواست داریم نظر و پیشنهادهای خود را در مورد چگونگی دست یافتن به این هدف با ما در میان بگذارند. امید است که با استفاده از این نظرها، و با جلب همکاری مردم محلی و کارشناسان دانشگاهی و مسوولان رسمی در سطوح گوناگون، بتوانیم گام‌های موثری برای حفاظت از برجسته‌ترین چشم‌انداز سرزمین خود برداریم.