زخمی نو بر جان گوهررود!

سرازیر شدن شیرابه‌های سیاه، زخمی نو بر جان گوهررود وارد کرد.بر طبق مشاهده خبرنگار، امروز، 23 مهر، یک دستگاه تانکر حامل شیرابه با تخلیه شیرابه‌های خطرناک مقابل پارک قدس رشت، رنگ آب‌ آلوده رودخانه گوهررود رشت را تیره‌تر کرد.وقتی از راننده این خودرو علت این کار را جویا شدیم، وی اظهار کرد که مامور است و معذور. این امر تاسف دارد برای شهری که شهردار ندارد و همه مردم باید خود را مسئول بدانند.

عابران و طبیعت دوستان در حال گذر از این مسیر با ابراز تاسف و نگرانی از این اقدام، بیان کردند، در شرایطی که بارندگی‌های چند روز اخیر استان پس از ماه‌ها خشکسالی، کمی از بوی تعفن و آلودگی این رودخانه‌ها کاسته بود، رها سازی چنین شیرابه‌هایی بدون هیچ تصفیه، وضعیت گوهررود را با بحران جدی‌تری مواجه می‌کند. شهروندان نگرانی برای آینده این شهر را یادآور شدند.

گوهررود و زرجوب، دو رود شهر در رشت هستند که از ۷۰۰ متری کوه‌های سراوان سرچشمه می‌گیرند و پس ورود از جنوب به شهر رشت و با پیوستن به یکدیگر و تشکیل رودخانه پیربازار، از شمال شهر رشت خارج شده و در انتها به تالاب انزلی می‌ریزند.

امروزه این رودها با ورود پساب‌ها موجب انتقال این آلودگی‌ها به تالاب انزلی و ایجاد چهره ناخوشایند شهری شده اند. رودخانه‌های گوهررود و زرجوب رشت به کانال انتقال فاضلاب تبدیل شده‌اند و متاسفانه از این فاضلاب در کشاورزی استفاده می‌شود.

مشکلات امروز رودخانه‌های رشت که از آنها به عنوان آلوده ترین رودخانه‌های جهان نام برده می‌شود به اندازهای رسیده که سلامت مردم گیلان را به مخاطره انداخته است. رهاسازی شیرابه‌ها مرگ را به مردم استان نزدیکتر می‌کند. ای کاش مسئولین شهر و حامیان منافع عمومی در امر سلامت و بهداشت مردم کمی بیشتر مسئولیت بپذیرند…