دوزیستان اسپانیا درگیر یک ویروس مرگبار

زیست‌شناسان شیوع دو ویروس مرگبار در شمال اسپانیا را عامل اصلی نابودی سه گونه دوزیست در این منطقه اعلام کردند.به گفته این کارشناسان، دوزیستان به اندازه کافی از تغییرات جوی آسیب دیده‌اند اما اکنون عاملی غیر از افزایش دما زندگی آنها را تهدید می‌کند. زیست‌شناسان به تازگی دریافته‌اند دو ویروس مشابه که طی سال‌های اخیر در شمال اسپانیا شیوع پیدا کرده، سبب نابودی سه گونه دوزیست شده است.

«استفن پرایس» یکی از این زیست شناسان می‌گوید: توانایی این ویروس‌ها در آلوده کردن چندین گونه دوزیست بدین معناست که برخی جمعیت‌های دوزیست و میزبان این ویروس به دلیل ابتلا به آن می‌توانند به کلی ریشه‌کن شوند. بنابر اعلام «پرایس»، میکروب‌هایی که در آن واحد بیش از یک گونه میزبان را آلوده می‌کنند می‌توانند در صورت کاهش شمار یک گونه و حتی به صفر رسیدن آن گونه نیز به فعالیت خود ادامه دهند. زیرا برای فعالیت آنها یک میزبان مستعد دیگر در محیط وجود دارد.

به گزارش ایسنا به نقل از ساینس ورلد ریپورت، زیست شناسان در این مطالعه دریافتند از مجموع شش گونه دوزیست که همگی از بیماری جدی و مرگ و میر ناشی از شیوع یک ویروس در منطقه حفاظت شده «پارک ملی پیکوس دی اروپا» رنج می‌بردند، جمعیت سه گونه مشخص دوزیست یعنی وزغ قابله، وزغ معمولی و سمندر آلپ نابود شده است. اما حقیقت نگران کننده این است که در یک مورد، زیست شناسان شاهد آلودگی یک حلقه مار به دلیل تغذیه از یک دوزیست آلوده به این ویروس مهلک بوده‌اند.این ویروس به خانواده Iridoviridae‌ تعلق دارد که ردپای این ویروس در ابتلای ماهیها و خزنده‌ها نیز دیده شده اما این ویروس همچنین به داشتن توانایی بیمار کردن و مرگ دوزیستان در آمریکا، اروپا، آسیا و استرالیا شناخته می‌شود. جزئیات بیشتر دراین‌باره در مجله «کرنت بیولوژی» منتشر شده است. ‌