خلیج فارس و پتانسیل بالا برای تولید انرژی پاک

اکبر شهرباف دروازه نوی مجری طرح پژوهشی ‘ بررسی فنی طراحی توربین جریانی (جزر و مدی) ‘ دراین باره اظهار کرد: با روش شبیه سازی در خلیج فارس مشخص شد پتانسیل انرژی جریان جزر و مدی در دو منطقه محدوده تنگه قشم و خورموسی، به ترتیب 500 و 300 وات بر متر مربع است.وی افزود: نیاز روز افزون جوامع جهانی به انرژی، موجب استفاده بیش از حد از منابع انرژی فسیلی شده که این امر نتایج ناگواری مانند آلودگی محیط زیست و اثرات گلخانه ­ای به همراه داشته است و این اثرات مخرب موجب شد رویکرد­های علمی متعددی برای جایگزینی سوخت­ های فسیلی با منابع طبیعی تجدید پذیر صورت گیرد.

وی افزود: مطالعات صورت گرفته در زمینه انرژی­ های تجدید پذیر در سواحل ایران نشان می ­دهد منابع قابل توجهی از انرژی امواج و جزر و مدی در سواحل شمالی و جنوبی کشور وجود دارد.این عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی تاکید کرد: برای احداث نیروگاه های انرژی جزر و مدی نیاز به مطالعه و انتخاب توربین ­های جریانی قابل کاربرد در دریاهای ایران است.

شهرباف افزود: ازاین رو در طرح مذکور محورهای یاد شده مد نظر قرار گرفت و از 8 مدل توربین متفاوت استفاده شد که در به کار گیری آنها پارامترهای متعددی از جمله طراحی و کاربرد توربین­ها، سادگی توربین­ ها برای طراحی، بازده مناسب، اقتصادی بودن از منظر طراحی، ساخت، نصب، نگهداری و کمترین تاثیر زیست محیطی بر محیط زیست دریایی مورد توجه ویژه ­ای قرار گرفت.

وی ادامه داد: بر اساس اولویت، سه مدل از این توربین ها برای مطالعات بیشتر و انجام طراحی­ های اولیه در فاز بعدی معرفی شدند، بنابراین در فازهای بعدی این پروژه اندازه ­گیری در مناطق منتخب، تعیین ظرفیت انرژی قابل استحصال، طراحی توربین، تست آزمایشگاهی توربین­ و تعیین برآورد ظرفیت برق قابل استحصال متناسب با شرایط دریایی ایران انجام خواهد شد.

شهرباف افزود: در مراحل نهایی پس از موفقیت در تمام مراحل، نمونه آن توربین ساخته و در دریا مورد بررسی عملکرد قرار خواهد گرفت.به گفته وی اکنون فاز اول ( امکان سنجی) طرح پژوهشی ‘ بررسی فنی طراحی توربین جریانی (جزر و مدی)’ در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی به پایان رسیده است. +