جهان از اجرای «طرح 2020 حفظ تنوع‌زیستی» عقب مانده است

سازمان ملل در گزارش اخیر خود تاکید کرد که دولت‌ها در مسیر دستیابی به اهداف «طرح 2020 حفظ تنوع‌زیستی» برای حفاظت از انواع گونه‌های گیاهی و جانوری ناموفق عمل می‌کند.در این گزارش با عنوان «چشم‌انداز تنوع زیستی جهانی» آمده است: طبق «طرح 2020 حفظ تنوع‌زیستی» قرار بر آن بود که علاوه بر حفاظت از گونه‌های حیوانی و گیاهی، افزایش ذخایر غذایی و کاهش پیامدهای تغییرات جوی در نظر گرفته شود.

به رغم توافق سازمان ملل متحد در سال 2010 میلادی برای معکوس کردن روندهای مضر برای طبیعت، بسیاری از گونه‌های نادر با خطر فزاینده انقراض روبرو هستند و جنگل‌ها توسط کشاورزان و در مقیاسی هشداردهنده‌ از بین رفته‌اند.

«برائولیو دی سوزا دیاس»، دبیر اجرایی کنوانسیون تنوع زیستی (CBD) گفت: تلاش‌های دولت‌ها افزایش یافته اما برای رسیدن به اهداف مذکور در این برنامه کافی نیست.

این گزارش با عنوان «چشم‌انداز تنوع زیستی جهانی» که در آغاز نشست تنوع زیستی در کره جنوبی منتشر شد نشان می‌دهد تنها پنج مورد از 53 هدف در نظر گرفته شده برای حفظ طبیعت محقق شده یا در مسیر رسیدن به آن قرار داریم و در راستای دستیابی به 48 هدف دیگر اقدامی صورت نگرفته است. به طور مثال دولت‌ها در جهت اختصاص 17 درصد از خشکی‌های جهان به نواحی حفاظت شده حیات وحش تا سال 2020 میلادی اقداماتی داشته‌اند اما در راستای رسیدن به اهداف دیگری از جمله کاهش 50 درصدی نرخ تخریب زیستگاه‌های طبیعی یا پیشگیری از انقراض گونه‌های در معرض خطر موفق نبوده‌اند.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد با درخواست از دولت‌ها برای دو برابر کردن تلاش‌های خود در این زمینه اظهار داشت: موفقیت در حفظ زندگی و حیات روی کره زمین در کمک به تحقق اهداف فقرزدایی، ارتقای سلامت انسان، تامین انرژی، غذا و آب سالم برای همه افراد تاثیرگذار است.به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، گزارش جدید سازمان ملل متحد تخمین زده است که جهان برای رسیدن به اهداف موردنظر خود برای سال 2020 میلادی و تضمین تنوع زیستی حیوانات و گیاهان باید بین 150 تا 440 میلیارد دلار در سال هزینه کند.