تحول در سم‌زدایی از محیط زیست

کارشناسان محیط زیست موفق به ایجاد تحول مهمی در سم‌زدایی طبیعت از آلاینده‌های سمی خطرناکی نظیر «پلی‌کلرید وینیل» (PCB) و «دی‌اکسین‌»ها شدند.کارشناسان محیط زیست دریافتند برخی موجودات زنده توانایی کاهش سموم را دارند که این یافته راه را برای تحقیقات آینده در رابطه با حل معضل آلاینده‌های زیست محیطی باز می‌کند.

«دیوید لیز» یکی از کارشناسان حاضر در این مطالعه می‌گوید: همانطور که می‌دانید برخی از آلاینده‌های به شدت سمی حاوی اتم‌های هالوژنی هستند که بسیاری از سیستم‌های زیستی به راحتی نمی‌توانند این مولکول‌ها را تجزیه کنند. با این حال برخی موجودات قادرند با کمک ویتامین B12 ‌این اتم‌های هالوژن را از بین ببرند. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد این جانوران از ویتامین B12‌ از شیوه‌ای کاملا متفاوت تر از آنچه که ما بکار می‌گیریم استفاده می‌کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از ساینس ورلد ریپورت، مبارزه با آلاینده‌های شیمیایی موجود در محیط زیست به ویژه با در نظر گرفتن اینکه چه حجمی از آلاینده‌ها در طول زمان در محیط زیست آزاد شده‌اند، بسیار مهم است. اگرچه برخی دستورالعمل‌ها در محدودیت انتشار آلاینده‌هایی نظیر PCB اعمال شده‌اند اما این آلاینده‌ها همچنان در طبیعت منتشر می‌شوند.

در این مطالعه، کارشناسان تعداد کافی از موجودات طبیعی را پرورش دادند تا نحوه سم زدایی را در آنها مورد بررسی قرار دهند. کارشناسان محیط زیست در یک بازه زمانی 15 ساله در هنگام اصلاح ژنتیک آنها به یک پروتئین حیاتی برخوردند. آنها سپس با استفاده از اشعه ایکس به بررسی نحوه حذف هالوژن‌ها توسط این موجودات پرداختند.«لیز» ابراز امیدواری کرد با این یافته‌ بتوان یک راه حل کاملا جدید برای مبارزه با بزرگترین آلودگی سمی زیست محیطی پیدا کرد. جزئیات بیشتر این مطالعه در مجله «نیچر» منتشر شده است.