تاثیر نور مصنوعی شهرها بر تغییر رفتار «توکا»ها

نور مصنوعی شهرها مدت زمانی را که توکاهای سیاه در طول روز صرف پرسه‌زدن می‌کنند، افزایش می‌دهد.کارشناسان حیات وحش پیش از این اعلام کرده بودند نور مصنوعی روی رفتار حیوانات تاثیر می‌گذارد. اکنون به گفته این کارشناسان، نور می‌تواند موجب افزایش زمان جستجو و پرسه زدن این پرنده‌ها شود. همچنین توکاهایی که ساکن مراکز شهری هستند صبح‌ها زودتر فعالیت خود را آغاز می‌کنند و به جنب‌وجوش می‌افتند و نسبت به گونه‌های مشابه خود در مناطق دیگر در طول روز فعال‌تر هستند.

در این بررسی محققان به مطالعه روی 200 توکای سیاه پرداختند. آنان پس از به دام انداختن پرندگان آن‌ها را اندازه گیری کرده، به پای آنها طوق انداخته و سپس آزادشان می‌کردند. به دنبال آن در دوره‌ای 35 روزه محققان به بررسی فعالیت‌های پرسه زدن و جستجو کردن این پرندگان پرداختند.

«آنجا راب» یکی از محققان این مطالعه گفت: در روزهای کوتاه ماه مارس توکاهای سیاه ساکن جنگل‌ها تقریبا یک ساعت پیش از دیگر گونه‌های خود که در شهرهایی با نور کافی زندگی می‌کنند فعالیت پرسه زدن خود را متوقف می‌کنند.

این محققان همچنین دریافتند افزایش نور موجب بروز اختلاف رفتاری بیشتری بین گونه‌های نر و ماده این پرندگان می‌شود زیرا گونه‌های نر چشمان بزرگتری دارند و بیش از گونه‌های ماده پرسه می‌زنند. علاوه بر این، نور مصنوعی در شب نقش مهمی در چرخه زیستی توکاهای سیاه ساکن شهرها دارد و به آن‌ها فرصت می‌دهد تا فعالیت روزانه‌شان را گسترش دهند اما این تغییر به لحاظ جسمی برای آن‌ها مفید نیست.

به گزارش ساینس ورلد ریپورت، این محققان همچنین براین‌باورند علاوه بر نور، در دسترس بودن و کیفیت موادغذایی و نیز خطر شکار شدن توسط حیوانات دیگر فاکتورهای مهمی هستند.توکای سیاه یا توکای معمولی پرنده‌ای از سرده توکا و بومی اروپا، آسیا و شمال آفریقا است که بر اثر فعالیت‌های انسانی به استرالیا و نیوزیلند هم وارد شده‌ است.