آغاز جریمه استفاده از کیسه‌های یکبار مصرف در اسکاتلند

اسکاتلند به جمع کشورهای جریمه کننده فروشگاه‌های مصرف‌کننده کیسه‌های یکبار مصرف پیوست.دولت اسکاتلند با هدف ترویج فرهنگ حفظ محیط زیست در میان فروشندگان، به جمع کشورهای ولز و ایرلند شمالی در جریمه فروشندگان استفاده کننده از کیسه‌های پلاستیکی پیوست.

سال گذشته میلادی (2013) برخی از فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای اسکاتلند به تنهایی 800 میلیون کیسه نایلونی یکبار مصرف استفاده کردند که بسیاری از آنها به عنوان زباله وارد آبراه‌ها شده یا محیط زیست طبیعی و آبی این کشور را آلوده کرده‌اند.

«ریچارد لاچ‌هد» وزیر محیط زیست اسکاتلند می‌گوید: عادت ما به استفاده از کیسه‌های پلاستیکی نشانه‌ای از فرهنگ دورریزی و اسراف است که تبعات جدی نیز برای محیط زیست دارد.طبق قانون جدید به استفاده از هر نوع کیسه اعم از پلاستیکی، کاغذی یا حتی تجزیه پذیر، حداقل پنج پنی جریمه تعلق می‌گیرد که این قانون از سوی تمامی فروشندگان لازم الاجرا است. شواهد نشان می‌دهد اجرای این قانون در ولز و ایرلند شمالی منجر به کاهش 70 درصدی استفاده از کیسه‌های یکبار مصرف شده است.

به گزارش گاردین، «پاتریک هاروی»، رهبر حزب سبز اسکاتلند می‌گوید: مشکل بسته بندی یکبار مصرف باید در مبدا حل شود.وی افزود: ما حمایت خود را از طرح دریافت جریمه استفاده از کیسه‌های یکبار مصرف اعلام می‌کنیم اما باید یک گام فراتر رفت و از اقداماتی که استفاده از هر نوع بسته بندی یکبار مصرف را در سراسر کشور کاهش می‌دهد حمایت کنیم. این مشکل باید در مبدا اصلی آن حل شود. باید کمپانی‌هایی که از بسته‌بندی‌های یکبار مصرف استفاده می‌کنند را ترغیب کرد تا این اقدام را کاهش دهند.