آب و فاضلاب در خوزستان یکی شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نسبت به ادامه ورود فاضلاب خام به رودخانه‌های استان به ویژه سرریز فاضلاب به رودخانه کارون هشدار داد.احمدرضا لاهیجان‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه خوزستان، اظهار کرد: در حال حاضر رودخانه‌های کارون و دز آب آشامیدنی نزدیک به 4 میلیون نفر را تامین می‌کنند. افزون بر آن نیز تامین آب بخش عمده‌ای از محصولات کشاورزی کشور که در استان خوزستان تولید می‌شوند، توسط این رودخانه‌ها صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: با این شرایط، فاضلاب انسانی و خانگی تعداد زیادی از روستاها به همراه تعدادی از شهرهای بزرگ به صورت خام و تصفیه نشده وارد کارون و دز می‌شود.فاضلاب خام و تصفیه نشده حاوی انواع انگل‌ها، آلودگی‌های میکروبی، فلزات سنگین و ترکیبات آبی خطرناک است که این ترکیبات می‌تواند بر روی آب شرب و محصولات کشاورزی آثار سوء داشته باشند.

لاهیجان‌زاده افزود: همچنین برخی از پتروشیمی‌های خوزستان، پساب خود را وارد رودخانه می‌کنند که موجب ایجاد آلودگی‌های زیست‌محیطی در منطقه شده است. پتروشیمی بندر ماهشهر، پتروشیمی فارابی و پتروشیمی رازی از جمله این پتروشیمی‌ها هستند. برای جلوگیری از ادامه روند سرریز فاضلاب پتروشیمی‌ها به رودخانه‌های استان از طریق مراجع قضایی اقدام شده است.