جنگل‌ها و غذا مهمترین انگیزه‌های نبرد با تغییرات جوی

جنگل‌ها با قرار دادن 80 درصد از تنوع جانوران خشکی در دل خود و بسیاری از خدمات اکوسیستمی که ما به آن وابسته هستیم برای حیات ما ضروری هستند.حدود یک میلیارد و 600 میلیون نفر در سراسر جهان برای تامین غذا، دارو، سوخت، شغل و معیشت به جنگل‌ها وابسته هستند که در این بین 60 میلیون از ساکنان بومی جنگل‌ها نیز حضور دارند که تقریبا تمام حیات آنها به جنگل‌ها وابسته است. جنگل‌ها علاوه بر این، ریه‌های کره زمین محسوب می‌شوند و در تعدیل آب و هوای کره خاکی نقش غیرقابل انکاری دارند. آنها پس از اقیانوس‌ها دومین انبار بزرگ ذخیره کربن محسوب می‌شوند که در صورت نابودی، سوختن یا فرسایش به جای اینکه حبس کننده کربن باشند به منبع تولید کربن تبدیل می‌شوند و حجم بالای دی‌اکسید کربن در جو آزاد می‌کنند.

بنابراعلام هیات کارشناسان بین دولتی در امور تغییرات جوی سازمان ملل (IPCC) برای جلوگیری از افزایش دو درجه‌ای میانگین دمای هوای جهان باید تا سال 2030 میلادی جنگل‌زدایی جنگل‌های حاره‌ای متوقف شود. افزایش جمعیت همراه با افزایش درآمد، سبب بالا رفتن تقاضا برای کالاهایی نظیر روغن پالم، سویا، کاغذ و گوشت قرمز شده است که حجم تولید این محصولات عامل اصلی نابودی نیمی از جنگل‌های حاره‌ای و گرمسیری به شمار می‌رود. ما از این محصولات برای آشپزی، شست‌وشو و نظافت و همچنین برای تغذیه خود، خانواده و دام‌های خود استفاده می‌کنیم. علاوه بر این از محصولات تولید شده از جنگل‌ها خانه‌های خود را بنا می‌کنیم.

اما همه اینها به قیمت نابودی جنگل‌ها تمام می‌شود. به طوری که در بسیاری از کشورها جنگل‌زدایی با شدت هشداردهنده‌ای در حال رخ دادن است. حدفاصل سال‌های 2000 تا 2010 میلادی سالانه حدود 13 میلیون هکتار از جنگل‌های جهان نابود شده‌اند که برخی از این جنگل‌ها از نظر چه تنوع زیستی روی زمین بسیار منحصربه‌فرد بوده‌اند.

به گزارش هافینگتون پست، این جنگل‌زدایی‌ها اغلب به دلیل عدم برنامه‌ریزی صحیح در استفاده از زمین، قوانین مبهم زمین، اداره ضعیف جنگل‌ها و ضعف در اعمال قوانین رخ داده است. یک گزارش جدید نشان می‌دهد که 71 درصد از جنگل‌زدایی‌های رخ داده حدفاصل سال‌های 2000 تا 2012 میلادی ناشی از بهره‌برداری تجاری بوده که از این میزان 40 درصد ناشی از برداشت غیرقانونی از جنگل‌ها به منظور تولید محصولات کشاورزی بوده است. با این حال با استفاده از شیوه‌های کشاورزی هوشمند و بهتر می‌توان ضمن افزایش محصولات کشاورزی از نابودی جنگل‌ها نیز جلوگیری کرد.

کمیسیون جهانی اقتصاد و آب و هوا در گزارشی با عنوان «رشد بهتر، اقلیم بهتر» تاکید کرد: در صورتی که تنها 12 درصد از زمین‌های فرسوده زمین دوباره حاصل‌خیز شوند می‌توانیم برای 200 میلیون نفر دیگر غذا فراهم کنیم و درآمد کشاورزان نیز سالانه 40 میلیارد دلار افزایش می‌یابد.

با این حال هیچ نهادی به تنهایی قادر به حفاظت از جنگل‌ها نیست. دولت‌ها، تجار و جامعه مدنی باید دست به دست هم بدهند. این دقیقا هدفی است که منجر به شکل‌گیری «اتحاد جنگل‌های حاره‌ای» شد. این ائتلاف یک همکاری جهانی متشکل از کمپانی‌های عضو انجمن کالاهای مشتریان، دولت‌های نروژ، هلند، انگلیس، آمریکا، اندونزی و لیبریا به همراه ده‌ها سازمان غیردولتی است.

هدف اصلی اتحاد جنگل‌های حاره‌ای (TFA)، کمک به مشاغل و تجار برای حذف جنگل‌زدایی از چرخه تولید محصولاتشان و در عین حال توسعه اقتصادی و اجتماعی آنها است. جنگل‌زدایی تنها یکی از چالش‌های جدی در مبارزه با تغییرات جوی نیست بلکه جدی‌ترین و فوری‌ترین موضوعی است که باید با آن به عنوان یک بحران مقابله کرد که اگر به صورت صحیحی با آن مقابله شود، مزایای آن غیرقابل انکار و فراتر از انتظار است. این اقدام به موقع علاوه بر تامین امنیت غذایی، معیشت میلیون‌ها نفر از مزرعه‌داران و افراد بومی را نیز تامین می‌کند و علاوه بر همه این موارد به پایداری آب و هوا نیز کمک می‌کند.منبع