پیشگامانِ از دست‌ دادن جنگل‌های بکر جهان

جهان طی 10 سال اخیر 10 درصد از جنگل‌های بکر و کهن خود را از دست داده که در این بین سه کشور کانادا، روسیه و برزیل بیشترین سهم را داشته‌اند.جهان روزانه 50 هزار هکتار از جنگل‌های خود را به دلیل تبدیل به مزارع کشاورزی،‌ توسعه جاده‌ها و سایر فعالیت‌های انسانی از دست می‌دهد. تحلیل‌ها و نقشه‌های جدید که هفته گذشته منتشر شد نشان می‌دهد آخرین بازمانده‌های جنگل‌های دست‌نخورده با سرعت غیرقابل مهاری در حال نابودی هستند به طوری که حد فاصل سال‌های 2000 تا 2013 میلادی بیش از 104 میلیون هکتار جنگل نابود شده‌اند.

 

 

 

جنگل‌های بکر، پوشش‌های گیاهی دست‌نخورده‌ای هستند که هنوز وسعت و سلامت آنجا به حدی است که کل جمعیت گونه‌های جانوری بومی را در خود جای داده‌اند. 95 درصد از این جنگل‌ها در مناطق حاره‌ای یا شمالی کره زمین قرار دارند و بسیاری از این جنگل‌ها پناهگاه بسیاری از جانوران در معرض خطری هستند که به علت فعالیت‌های انسانی جایی برای پناه گرفتن و حفظ بقای خود ندارند. به عنوان مثال حدود 400 قلاده ببر سیبری که آخرین بازماندگان ببرهای سیبری هستند در همین جنگل‌های بکر خاور دور روسیه زندگی می‌کنند.

 

 

 

به گزارش ایسنا به نقل از مونگابی، با این حال بسیاری از جنگل‌های دست نخورده، جزو مناطق حفاظت شده نیستند و حتی آنهایی که حفاظت شده هستند در معرض نابودی قرار دارند و هیچکس به درستی نمی‌داند چه مقدار از وسعت کره زمین را جنگل‌های بکر تشکیل می‌هند. به همین دلیل ازمان صلح سبز روسیه، موسسه منابع طبیعی جهان (WRI) و محققان دانشگاه مریلند از حدود بیش از یک دهه پیش ارزیابی جنگل‌های بکر را آغاز کردند.

 

 

 

آنها در بررسی‌های خود دریافتند در یک دوره 13 ساله پوشش درختی جنگل‌های بکر جهان 104 میلیون هکتار از بین رفته است. در این بین کشورهایی که بیشترین آسیب را از نابودی جنگل‌ها دیده‌اند، کانادا، روسیه و آلاسکا هستند که در این نواحی وسعت جنگل‌های بکر آنها 47 درصد کاهش یافته است. برخی مناطق استوایی نیز شاهد نابودی جدی جنگل‌ها بوده‌اند به طوری که جنگل‌های آمازون 25 درصد از وسعت طبیعت بکر خود را از دست داده‌ است.