پنجه‌ انقراض بر سر 1700 گونه گیاهی ایران

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی با اشاره به 8 هزار گونه گیاهی شناخته شده در ایران، گفت: هزار و 728 گونه از این مجموع در معرض خطر انقراض قرار دارند که از این گونه‌های ارزشمند باید حفاظت بیشتری صورت گیرد.

دکتر علیرضا عصاره، امروز طی سخنانی در دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی ایران که هفتم تا دهم مهر ماه در محل مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود با اشاره به مزیت‌های بالای کشور در این حوزه تصریح کرد: این مزیت‌ها در کشور مغفول و ناشناخته مانده است.

وی با بیان این که با توجه به مستندات علمی ما دارای 8 هزار گونه گیاهی هستیم که 7 هزار و 500 گونه آن شناخته شده است، تصریح کرد: همچنین دو هزار و 300 گونه نیز از گیاهان دارای خواص مختلفی همچون خواص دارویی، آرایشی، بهداشتی، مکمل‌های غذایی، چاشنی‌جات، طعم‌دهنده‌های طبیعی و غیره هستند که می‌توانند به صنعت تبدیل شوند.

عصاره با اشاره به برخی از گونه‌های گیاهی که در معرض خطر انقراض قرار دارند، گفت: از 8 هزار گونه گیاهی ذکر شده هزار و 728 گونه در معرض خطر انقراض هستند که باید از این گونه‌های ارزشمند حفاظت بیشتری صورت گیرد.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی با بیان این که افزودنی‌های شیمیایی در دنیا روز به روز در حال ممنوع شدن هستند، تصریح کرد: این افزودنی‌ها جای خود را به ترکیبات طبیعی می‌دهد که این یک فرصت استثنایی برای اشتغال کشور است و ما باید در حوزه گیاهان دارویی هم در بعد نیروی انسانی و هم در بعد مراکز و شرکتهای دانش بنیان بیشترین بهره را داشته باشیم.

وی همچنین با اشاره به صادرات 600 میلیون دلاری در حوزه گیاهان دارویی گفت: در این راستا سهم زعفران 350 تا 450 میلیون دلار است . همچنین در حوزه محصولات سنتی نیز دو شرکت گلاب‌گیری ما 40 تا 50 میلیون دلار فروش دارند.وی افزود: در بحث اسانس گل محمدی نیز ایران سهم صادرات 5 درصدی را در جهان دارا است.

عصاره با بیان این که در دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی ایران 350 شرکت دانش بنیان با محصول برتر وارد نمایشگاه می‌شود، تصریح کرد: دو هزار و 100 محصول فناورانه نیز در این نمایشگاه عرضه خواهد شد.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی از طرح ایجاد داروخانه‌های گیاهی توسط وزارت بهداشت خبر داد و گفت: امیدواریم این طرح مراحل نهایی خود را طی کند و فروش گیاهان دارویی به صورت نظارت شده صورت گیرد.

وی همچنین با اشاره به عطاری‌های فعال در حوزه گیاهان دارویی گفت: ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی، کل اطلاعات عطاری‌ها را جمع‌آوری کرده و به صورت کتابچه این اطلاعات بیرون خواهد آمد و در صورتی که طرح ایجاد داروخانه‌های گیاهی اجرایی شود، عطاری‌هایی که بخواهند در این حوزه فعال باقی بمانند نیز مورد ساماندهی قرار خواهند گرفت.منبع