ناتوانی حیوانات باغ وحش ها نباید عامل سرگرمی انسانها شود

گفت و گو با خبرگزاری مهر؛

یک فعال محیط زیست با انتقاد از وضعیت بد نگهداری حیات وحش در باغ وحش “صفه” اصفهان و توجیهات غیر منطقی مسئولان این باغ وحش، گفت: حیات وحش کالایی برای سود و زیان و سرگرمی انسانها نیستند.
سپهر سلیمی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه با بازی کلمات شرایط حیوانات بهتر نمی شود، گفت: گذاشتن عنوان «پارک وحش» برای محل نگهداری حیوانات در باغ وحش صفه تنها یک شوخی است.

به گفته وی، حدود 10 سنجاب و خارپشت را در یک فضای سه متری با کف سیمان و در قفس فلزی قرار داده اند، که در روزهای گرم تابستان شرایط برای این حیوانات آنقدر عذاب آور است  که گویی  آنها را برای کباب کردن در قفس گذاشته اند.

این فعال محیط زیست اظهار داشت: اما برخی از مسئولان شهرداری با تمسخر نسبت به انتقاد از شرایط حیوانات در محل نگهداری حیوانات در کوه صفه عنوان کرده اند: چطور است برای این حیوانات کولر و فضای سبز تعبیه شود، آیا فعالان محیط زیست نمی دانند حیات وحش در زیستگاه های طبیعی خود نیز باید این شرایط را متحمل می شدند؟

سلیمی در پاسخ به این ادعای مسئولان باغ وحش صفه تصریح کرد: حیوانی مثل سنجاب در جنگل و در میان انبوهی از درختان زندگی می کند که هم سایه فراوان وجود دارد و هم از نظر آب و هوایی به مراتب خنک تر است، حال اگر به هر دلیلی این حیوان در خارج از شرایط طبیعی قرار گرفت باید الزامات زیستی این حیوانات رعایت شود، کما اینکه در باغ وحش های بزرگ دنیا استفاده از کولر و فضای سبز بسیار متداول است و اصلاً جای تعجب ندارد.

وی افزود: نگاه شهرداری اصفهان به حیوانات صفه نگاه کالا گونه است، نگاهی که در آن سود، زیان، آسایش و تفریح انسان ها مهم است و اصلاً به این موضوع توجه نمی کنند که آن حیوانات هم جان و احساس دارند و همچون انسان ها حق زندگی دارند.

این فعال محیط زیست تأکید کرد: در بسیاری از شهرهای ما فرقی بین باغ وحش، توالت عمومی، آبنمای شهر و شهربازی وجود ندارد و باغ وحش را بخشی از امکانات شهری می دانند.

به اعتقاد سلیمی، پرندگان شکاری باغ وحش صفه حتی اگر ناتوان از پرواز هم باشند نباید به شکل کنونی در معرض دید شهروندان قرار بگیرند، این درست مثل این است که بیماران تصادفی با ظاهر دردآور در معرض دید شهروندان قرار بگیرند. حیوانات آسیب دیده تا پایان مراحل درمان باید دور از چشم شهروندان و در محل مناسب نگهداری شوند تا شهروندان شاهد عجز و ناتوانی آنها نباشند و از این طریق مانع گسترش فرهنگ حیوان آزاری شد.

وی اظهار داشت: نمایش حیوانات در میان انبوهی از توری های قفس و در حالیکه برخی از این حیوانات افسرده هستند و از شرایط طبیعی خود به دور هستند، نه تنها جنبه آموزشی برای کودکان ندارد که حتی باعث از بین بردن قباحت حیوان آزاری در ذهن کودکان و ایجاد نگاه کالاگونه در بین آنها می شود.

این فعال محیط زیست تصریح کرد: برخلاف ادعاهای مطرح شده محل نگهداری حیوانات در کوه صفه اصفهان هیچ مجوز رسمی از اداره کل محیط زیست اصفهان ندارد و این به آن معنی است که استانداردهای لازم توسط سازمان محیط زیست را اخذ نکرده است.

مطلب مرتبط: گزارش خبرگزاری مهر؛ شرایط ناگوار حیات وحش در باغ وحش صفه اصفهان