راه‌اندازی خط تولید آزمایشی مالچ‌ بیولوژیک در کشور

سالهاست شهرهای غربی، جنوبی و جنوب غربی کشورمان میزبان مهمان ناخوانده‌ای به نام ریزگردها و طوفان‌های گرد و غباری هستند که این پدیده موجب بروز مشکلات فراوانی از جمله عوارض بهداشتی، مهاجرت از مناطق درگیر و رکود اقتصادی، اجتماعی و صنعتی در این مناطق شده است.

کانون بزرگ و اصلی ریزگردها به طور عمده در کشورهای عراق، سوریه، کویت و عربستان قراردارد و اکثر استان‌های غربی و مرکزی کشور نظیر خوزستان، کردستان، ایلام، کرمانشاه، مرکزی، لرستان و اخیراً تهران را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

پژوهشکده زیست فناوری سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران، از سال 89 با حمایت مالی و معنوی ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اقدام به اجرای طرح تولید و ارزیابی مالچ‌های بیولوژیک کرده است که این طرح اکنون به مرحله آزمایشی رسیده است تا کمکی به جلوگیری از بروز مشکل ریزگردها در شهرهای مختلف کشور کند.

مالچ، ترکیب پلیمری چسبناکی است که پس از پاشیده شدن بر روی خاک موجب همبستگی ذرات خاک و شن در لایه سطحی می‌شود؛ در حال حاضر و در دنیا،‌ مالچ‌ها به صورت ترکیبات نفتی، شیمیایی و یا بیولوژیکی با فرمولاسیون‌های مختلف تولید شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در طرح پژوهشی اجرا شده توسط محققان کشورمان، 20 نوع مالچ با استفاده از انواع پلیمر بیولوژیک طراحی و فرموله شده و در روند ارزیابی کیفی شامل آزمایشات در تونل باد، مقاومت فشاری خاک، مقاومت خاکدانه، مقاومت در مقابل امواج ماورای بنفش، اثرات سمی بر روی گیاه و آزمایش‌های زیست‌سازگاری در خاک مورد قرار گرفته است.