جهان چشم‌انتظار «توافق همگانی زیست‌محیطی»

دبیرکل سازمان ملل از رهبران و نمایندگان حاضر در اجلاس جهانی آب و هوا خواست فریادی بلندتر و اقدامی جدی‌تر داشته باشند.رهبران،‌ دولتمردان، سرمایه‌داران، تجار و جوامع مدنی جهان هفته جاری به منظور شرکت در اجلاس جهانی آب و هوای سازمان ملل در مقر اصلی این سازمان در نیویورک گردهم می‌آیند. هدف از این گردهم‌آیی بزرگ، سرعت بخشیدن به اقدامات جدی در زمینه مقابله با تغییرات جوی و ایجاد عزم سیاسی کافی برای دستیابی به یک توافق قدرتمند در سال 2015 میلادی است.

در آستانه این اجلاس بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل از حاضران در این اجلاس خواست با عزمی راسخ در آن شرکت کنند.وی چشم انداز تغییرات جوی در جهان را فاجعه‌آمیز خوانده و گفت: تغییرات جوی 40 درصد از تولیدات ناخالص ملی را طی دهه آینده اتلاف خواهد کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، اجلاس جهانی آب و هوای سازمان ملل روز سه‌شنبه هفته جاری، 23 سپتامبر با حضور رهبران و نمایندگان بیش از 120 کشور جهان برگزار خواهد شد. در حاشیه برگزاری این اجلاس نیز امروز فعالان و طرفداران محیط زیست از سراسر جهان همراه با افراد مشهور در بزرگترین راهپیمایی با موضوع محیط زیست در تاریخ به خیابان‌های نیویورک خواهند آمد. هدف از حضور این افراد در راهپیمایی بزرگ امروز، جلب توجه دوباره جهانیان به اجلاس ناامیدکننده کپنهاک است که در سال 2009 میلادی برگزار شد و حاضران، این اجلاس را بدون دستیابی به یک پیمان مشترک ترک گفتند.

بانک جهانی نیز در گزارش اخیر خود اعلام کرده که مقابله با تغییرات جوی سالانه یک تریلیون و 500 میلیارد پوند به تولید ناخالص ملی جهان هزینه تحمیل می‌کند. بنابراین، تجارت جهانی نقش مهمی در ایجاد یک اقتصاد پایدار و عاری از کربن دارد و این پیام از همیشه روشن‌تر است و آن اینکه هرچه که برای زمین مفید باشد برای اقتصاد نیز مفید است. این یک خبر خوب برای میلیون‌ها شغل، معیشت و خدمات عمومی است که حیات آنها نه تنها صرفا به حفظ بقاء بلکه به اقتصاد و تجارتی قدرتمند وابسته است.