تولید بسته گیاهی برای پاکسازی آلودگی های نفتی دریا

به گزارش خبرنگار «نسیم»، با توجه به تولید نفت در مناطق گرمسیری، محققان پارک علم و فناوری هرمزگان در تحقیقات اخیر خود تلاش کرده‌اند تا راهکارهای رفع این آلودگی‌ها را در داخل این منطقه جستجو کنند. در حال حاضر روش‌های بیولوژیکی چون “استریل میکروبی” برای رفع آلودگی‌های نفتی ارائه شده، اما این روش‌ها منجر به تخریب اکوسیستم منطقه ‌شده است.

برای این منظور، روش‌هایی چون سوزاندن نفت در آب دریا و جمع آوری این آلودگی‌ها با استفاده از براده چوب پیشنهاد شده است، ولی نتایج به دست آمده حاکی از نامناسب بودن این روش‌ها دارد.

بر این اساس، پژوهشگران پارک علم و فناوری هرمزگان با تغییراتی که بر روی سه نوع گیاه “نخل خرما”، “استبرق” و “اشنان” انجام داده‌اند، موفق به ارائه پکیج‌هایی برای رفع آلودگی‌های نفتی شدند؛ نخل خرما و استبرق گیاهان بومی استان هرمزگان و اشنان گیاه بومی استان اصفهان است.

این گیاهان خاصیت جذب فیزیکی آلودگی‌های نفتی را دارند و نتایج آزمایش‌های انجام شده نیز نشان داده است که این پکیج با غوطه‌ور بودن، قادر به پاکسازی آلودگی نفتی در آب‌های شور، لب‌شور و شیرین است.

“عدم اختلال در اکوسیستم دریاها” از مهمترین مزایای این روش است و پسماندهای این پکیج نیز می‌تواند به عنوان سوخت در بخش صنایع و یا نانوایی‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

یکی از مشکلات لکه‌های نفتی این است که به محض وارد شدن به آب، باید به سرعت نسبت به جمع‌آوری آنها اقدام کرد؛ در غیر اینصورت، نفت به صورت هوازده در می‌آید و جمع‌آوری آن امکان‌پذیر نیست، از این رو محققان این پروژه تحقیقاتی در حال انجام تست‌هایی هستند تا اثرات این پکیج گیاهی را برای اهداف مورد نظر افزایش دهند.

برای این منظور، پژوهشگران اقدام به اضافه کردن ژل‌هایی به این محصول فناورانه کرده‌اند که این ژل‌ها نیز منشاء گیاهی دارند.

در حال حاضر، فرمول و دانش فنی ساخت “پکیج‌های پاک کننده آلودگی‌های نفتی” در اختیار کشور انگلستان است و با توجه به اجرای برنامه حفاظت از محیط زیست دریا در حوزه خلیج فارس و دریای عمان، این محققان امیدوارند بتوانند با تکمیل این طرح، پکیج‌های تولید شده را به دنیا معرفی کنند.

این محصول فناورانه زمستان سال گذشته توسط محققان کشورمان رونمایی شد و هم‌اکنون، در مرحله مطالعات توسعه‌ای و تکمیلی برای عرضه در سطح جهان قرار دارد.