زمین میزبان سومین سال گرم جهان

اگر در ایالت کالیفرنیا، استرالیا، کشورهای شمال اروپا و اسکاندیناوی زندگی می‌کنید حتما تصور می‌کنید سال 2014 میلادی گرم‌ترین سال ثبت شده در تاریخ خواهد بود اما در واقعیت اینطور نیست زیرا در مقیاس جهانی، امسال سومین سال گرم تاریخ پیش‌بینی شده است.میانگین جهانی دمای سطح زمین طی ماه‌های ژانویه تا ژوئیه 0.66 درجه سانتیگراد از میانگین قرن بیستم بالاتر بوده که این وضعیت امسال را همراه با سال 2002 میلادی به سومین سال گرم جهان پس از سال 1880 میلادی تبدیل می‌کند.

مرکز ملی داده‌های آب و هوایی آمریکا با انتشار این خبر اعلام کرد: بخش اعظمی از گرمای جهانی طی سال‌های اخیر توسط اقیانوس‌ها جذب شده است. همچنین علائم اولیه هشداردهنده درباره الگوی گرمایی ال‌نینو در اقیانوس آرام که اوایل امسال رخ داد، احتمال بالا رفتن دما را افزایش داده بود اما این پدیده تاکنون رخ نداده است. ضمن اینکه پیش‌بینی‌ها احتمال وقوع یک ال‌نینوی خفیف را در سال آینده به 65 درصد کاهش داده‌اند. آخرین پدیده ال‌نینوی قوی در سال 1998 میلادی رخ داد که گرم‌ترین سال ثبت شده در تاریخ است.

به گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ، از مجموع 14 سال گرم که تاکنون ثبت شده، 13 سال در قرن 21 میلادی بوده‌اند. نقشه جهانی گرمای زمین در سال 2014 میلادی، شاهد تفاوت‌های دمایی فاحش به ویژه در آمریکا بوده به طوری که نیمه شرقی این کشور شاهد سرمای غیرمعمول بوده در حالی که ایالت‌های غربی این کشور در گرمای سوزان بوده‌اند. ضمن اینکه ایالت کالیفرنیا نیز گرم‌ترین سال خود همراه با سومین خشکسالی پیاپی را سپری می‌کند. با این حال با نگاهی به نقشه‌های جهانی گرمای زمین، اطلاعات جدیدی درباره وضعیت دمای جهان از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون به دست می‌آید که در این مقاله به ‌آنها اشاره شده است.

وضعیت خشکسالی در غرب آمریکا تشدید شده به طوری که 58 درصد از کالیفرنیا از خشکسالی بی‌سابقه رنج می‌برد. در ماه جاری میلادی (اوت 2014) تمام ایالت‌های استرالیا گرم‌تر از حد طبیعی بوده‌اند. همچنین بیشتر بخش‌های این کشور دچار خشکسالی شده‌اند. در کوئینزلند نیز میانگین بارش‌ها 86 درصد کاهش یافته است. در سراسر قاره آفریقا میانگین دما بسیار بالاتر از متوسط محاسبه شده بوده است ضمن اینکه در کشورهای غرب این قاره رکورد گرما زده شده است. در جزایر اسکاندیناوی نیز رکورد گرما شکسته شده است. نروژ گرم‌ترین ماه تاریخ خود را داشته و حتی از گرم‌ترین ماه این کشور که ماه گذشته به ثبت رسیده یک درجه سانتیگراد فراتر رفته است.