ورود آلاینده‌ها به قطب جنوب

مطالعات جدید تایید می‌کنند که آلودگی‌های زیست‌محیطی حتی پیش از کشف قطب جنوب به این قاره راه یافته‌اند.این مطالعه آشکار ساخته که زیست‌شناسان و کارشناسان محیط زیست چگونه یخ‌های جنوبگان را نسبت به شواهد اصلی که قدمت آنها به سال 1600 میلادی بازمی‌گردد مورد بررسی قرار داده‌اند و به چه یافته‌هایی رسیدند.

در سال 1911 میلادی و زمانی که بین «روآل آموندسنِ» نروژی و «رابرت فالکن اسکاتِ» انگلیسی بر سر اینکه نام خود را به عنوان نخستین کاشف قطب جنوب ثبت کنند رقابت سختی وجود داشت، آن دو با مشقت فراوان از میان یخ‌ها و برف‌های قطبی عبور کردند که حتی در همان زمان نیز به آلاینده‌های مختلف صنعتی آلوده بودند.

«جو مک‌کانل»، سرپرست اصلی این مطالعه و کارشناس انستیتوی مطالعات بیابانی (DRI) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: مطالعات جدید ما نشان‌دهنده پیامدهای جدی فعالیت‌های صنعتی نظیر ذوب‌ آهن، حفاری‌های معدن و سوزاندن سوخت‌های فسیلی حتی بر دورافتاده‌ترین مناطق جهان است.وی افزود: چیزی که واضح است این است که آلاینده‌های سربی تا اواخر قرن 19 میلادی به قطب جنوب نفوذ کرده‌ بودند که این زمان حدود دو دهه پیش از ورود نخستین کاشفان قطب جنوب به این منطقه بوده است.

به گزارش ایسنا به نقل از نیچرورلدنیوز، بر اساس این مطالعه میزان آلاینده‌های سربی در قطب جنوب حتی در قرن 19 میلادی نیز به اندازه تمام دوره‌ها و حتی زمانی که صنایع پاک آغاز به کار کردند، بالا بوده است. این مطالعه نه تنها تصویری هشدار دهنده از پیامدهای پیشرفت‌ فن‌آوری‌های گذشته ارائه می‌دهد بلکه کارشناسان معتقدند نشان‌دهنده دوری ما از داشتن صنایع ایده‌آل و عالی حتی در زمان کنونی است.

«پل واللانگ» از کارشناسان حاضر در این مطالعه گفت: سرب یک فلز سنگین سمی است که خطرات جدی برای اکوسیستم به همراه دارد.مک کانل نیز می‌گوید: برآوردهای ما نشان می‌دهد که حدود 660 تُن از آلودگی سرب صنعتی طی 130 سال گذشته سطح برف‌های قطب جنوب را پوشانده‌اند. در حالی که سطح آلاینده‌های کنونی در این منطقه کمتر است اما آلاینده‌های صنعتی که به راحتی قابل تشخیص هستند تا امروز باقی مانده‌اند و برای پاکسازی آنها راه درازی در پیش داریم.