نقدی بر مسابقه‌ی دوی کوهستان

نامه‌ی زیر را کوه‌نورد باسابقه و فعال محیط زیست، کامبیز بختیاری رییس هیات کوه‌نوردی کارگران استان البرز نوشته است. با تایید کلیات این نامه، توجه آقای زارعی رییس گرامی فدراسیون کوه‌نوردی را به مضمون این نامه جلب می‌کنیم و درخواست داریم نشستی برای بررسی موضوع برگزار گردد. همچنین اضافه می‌کنیم که این گونه مسابقه، که برای مثال در روز 24 مرداد در دماوند اجرا شد، می‌تواند سبب وارد شدن آسیب‌های جدی به محیط زیست کوهستان‌های حساس و پر رفت و آمد کشور هم بشود.

 

ریاست محترم هیئت کوهنوردی  و صعود های ورزشی استان البرز

 باسلام

 احتراما، به استحضار می رساند کارگروه مسابقات و لیگ فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی، جدیدا اقدام به تهیه شیوه نامه برگزاری مسابقات کوهپیمایی وکوهنوردی نموده و این شیوه نامه در وب سایت آن هیئت نیز در معرض دید عمومی قرار گرفته است.

 این شیوه نامه با فرهنگ کوهنوردی که همانا رفاقت، دوستی، گذشت و ایثار و فداکاری است منافات داشته و پیشنهاد می گردد به علل زیر قبل از اجرایی شدن، نظر افکار عمومی و کوهنوردان اخذ گردد تا باعث تخریب بیش از حد فرهنگ کوهنوردی و جایگزینی رقابت به جای رفاقت نشود. بخشی از علل مخالفت خود را با این طرح به شرح زیر بیان می نمایم:

 1- از گذشته های دور تا کنون هیچ گونه مسابقه کوهنوردی و کوهپیمایی به صورت رسمی وجهانی برگزار نشده است (جدا ازمسابقات runing sky که یک فدراسیون مستقل خود را دارد) فقط در یک مقطع کوتاه، چند سالی مسابقات سرعتی بر روی قله دماوند توسط فدراسیون وقت اجرا گردید که متاسفانه تاثیرات منفی زیادی درجامعه کوهنوردی به جا گذاشت و بعد از سانحه تصادف برای چند نفر از مقام آوران و همچنین ایجاد مشکلات خاص قلبی و فیزیکی برای بخش دیگری ازحاضرین، این مسابقات متوقف گردید.

 

2- اگر فدراسیون با این دیدگاه که فقط از طریق مسابقات و سکوهای قهرمانی می تواند بودجه ای از وزارت ورزش و جوانان اخذ نماید، روش مورد نظر، روش مناسب و منطقی به نظر نمی رسد.

3- کوهنوردی که تازه فعالیت کوهپیمایی وکوهنوردی خود راشروع نموده است اگر با این فرهنگ مسابقه و قهرمانی در کوهنوردی ادامه دهد، چه انتظاری از آن می رود  که فردا در ارتفاعات و شرایط سخت کوهنوردی، همنورد و همراه خود را تنها نگذارد.

4- بارها گفته شده است کوهنوردی فقط فتح قله ها نیست و با هر قیمتی نمی بایست قله را صعود کرد. حال با این تفکر مسابقات، چه انتظاری درسر راه کوهنوردان جوان و جویای نام وجود دارد.

5- رشته کوهنوردی و کوهپیمایی با توجه به خصلت آن نمی تواند یک رشته قهرمانی باشد و می بایست از رشته های دیگر که به صورت مسابقه و قهرمانی ملی و بین المللی برگزار می شود منفک گردد. مانند سنگنوردی داخل سالن، یخ نوردی و … ضمنا موضوع رکورد زدن در رشته کوهنوردی و کوهپیمایی با برگزاری مسابقه بین کوهنوردان یک موضوع کاملا جداگانه می باشد. مثلا رکورد چند ساعته صعود به قله دماوند، قله اورست و یا رکورد صعودهای چند ساعته بر روی دیواره های بلند ایران و جهان، برای این رکورد ها هیچ گاه سکوی قهرمانی وجود نداشته است.

6- کلنگ طلایی، تبر طلایی و غیره که سالانه توسط فدراسیون جهانی به افراد و اشخاص داده می شود بابت برگزاری مسابقه نبوده بلکه به خاطر کارهای جدید وهمچنین فعالیت های فوق العاده و شاخص می باشد.

7- ریاست محترم فدراسیون اعلام نموده است که با اجرای دقیق این شیوه نامه، ما بتوانیم افتخارات بزرگی در سطح جهان به دست آوریم و از شور و شوق جوانان که رقابت در ضمیر آنان نهفته است سازماندهی نموده و آن را قانونمند و به صورت منظم هدایت نماییم. در کجای جهان کوهنوردی و کوهپیمایی به صورت مسابقه و کسب مقام برگزار می شود که ما بتوانیم افتخار کسب کنیم. (در پنج رده سنی)

8- در بند یک بخش اهداف شیوه نامه آمده است که هدف ترویج و اشاعه فرهنگ کوهپیمایی در بین آحاد جامعه می باشد. حال در کجای فرهنگ کوهپیمایی در بین آحاد جامعه برای این رشته ورزشی سرگرم کننده، مفرح و جذاب (طبق بند 5 همین اهداف) رقابت و کسب مقام و شهرت جای رفاقت، گذشت، ایثار و فداکاری را که زبانزد عام و خاص در خصوص کوهنوردی و کوهپیمایی است را خواهد گرفت.

9- تمام رشته های ورزشی و مقام آور، ورزشکاران برای به دست آوردن مقام، در مکان های مشخصی با امکانات خاص آن در حال تمرین هستند. در صورتی که یک کوهپیما یا کوهنورد که بخواهد در مسابقات شرکت کند بایستی خود را در کوه و ارتفاعات آماده نماید. به خصوص که در ماده 38 به موضوع نامتعارف بودن مسیر اشاره شده است واعلام گردیده از مسیرهای بکر نیز استفاده گردد. حال بدون در نظر گرفتن تخریب منطقه توسط خیل مشتاقان این رشته (به گفته رئیس فدراسیون) از حالا بایستی به دنبال کوهنوردانی باشیم که جهت آمادگی در مسابقات در مناطق مختلف یا گم شده اند یا برایشان سانحه ای اتفاق افتاده است.

10- در ماده 2 آمده است که انجام مسابقات در پنج رده سنی نوجوانان a وb و … برگزار می شود اولین رده در بازه سنی 14 تا15سال خواهد بود. آیا نوجوانی که جویای نام است می توان از آن در آینده انتظار یک کوهنورد توانمند با اهداف والای کوهنوردی داشت.

در پایان به نظر می رسد منظور فدراسیون از مسابقات کوهنوردی و کوهپیمایی همان skyruning می باشد. اگر چنین است این رشته ورزشی می بایست به صورت مستقل و یا زیرمجموعه ای از فدراسیون ورزش های همگانی به عنوان یک انجمن فعالیت نماید تا اصل فرهنگ کوهنوردی در این فدراسیون زیرسئوال نرود.

باتشکر

کامبیز بختیاری

رئیس هیئت کوهنوردی کارگران استان البرز

12/3/93

رونوشت:

1- ریاست محترم فدراسیون کوهنوردی و صعود های ورزشی جمهوری اسلامی ایران جهت استحضار

2- ریاست محترم انجمن کوهنوردان ایران جهت  استحضار و اظهار نظر در خصوص شیوه نامه و ابلاغ به شعب و اعضاء محترم انجمن